Gulle gelovigen

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik werd onlangs telefonisch benaderd door een stichting die een goed doel nastreefde, met de vraag of ik een maandelijks bedrag wilde storten. Nieuwsgierig als ik was ben ik gaan doorvragen hoe ze aan mijn adres kwamen. Na enig doorvragen werd toegegeven dat ze een bestand van "gulle gelovigen" hadden aangekocht en dat mijn naam daarop stond. Ik ben daarna op internet gaan zoeken, en kwam al gauw bij zo'n site. Er zijn dus gewoon bestanden in omloop van "gulle gelovigen" die door iedereen kunnen worden aangekocht, maar die inmiddels ook door allerlei stichtingen gebruikt worden. Deze ontwikkeling roept veel vraagtekens bij mij op. Ik krijg sterk de indruk dat op die manier misbruik wordt gemaakt van je vrijgevigheid. Mijn vraag is dan ook hoe we hier tegen aan moeten kijken en of deze ontwikkeling niet te ver gaat?

Antwoord

Beste vragensteller,

In mijn ogen is dit ongewenste inbreuk op je privacy. In Amerika en ook andere landen wordt dit heel veel gedaan en niet alleen bij 'gulle' gelovigen, maar allerwege. Mensen kopen gewoon duizenden en soms miljoenen adressen op voor een bedrag van zeg maar 1000 euro. Deze adressen worden 'bestookt' met een mailtje. Soms kun je een spamfilter gebruiken, maar hoe dat precies zit, weet ik niet.

Je kunt wel nagaan, als iemand 10.000.000 adressen heeft en 0,1 % reageert met een gift van gemiddeld 10 euro dan komt er in één keer 100.000 euro binnen. En ik weet niet of die ton op de juiste manier wordt aangewend. Ethisch gezien gaat men hier ver over de schreef. De Heere heeft de blijmoedige gever lief, maar ik betwijfel of dit daar onder valt.

Er is nog veel meer over te zeggen, maar dat vraagt een stevige verdieping.

Groetjes,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

collectegift