(...) over zondag 15 zei u: Het geloofsleven begint niet met het geloof in een g...

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee H. Paul. Tijdens een leespreek van uw catechismusverklaring over zondag 15 zei u: Het geloofsleven begint niet met het geloof in een gekruisigde Christus. Ik begrijp wat u bedoelt, maar mag ik wel tot Hem vluchten om die echte kennis van mijn schuld te ontvangen? Ik verlang ernaar om de Heere Jezus te kennen, om een schuilplaats in Hem te mogen hebben, maar dat echte buigen voor God in mijn schuld heb ik niet, daar kom ik vanuit mezelf niet.

Antwoord

Beste vraagstel(ler),

Het ware geloofsleven begint niet met de kennis van de gekruiste Christus. Maar die kennis is wel uit de gekruiste Christus. Daarom mag je komen, zoals je bent om van Hem te ontvangen wat er voor nodig is om tot die kennis te komen: kennis van God en van je zelf. En zo kennis van Hem. Hij nodigt ieder die onder het Woord leeft tot Zich, om die genadegaven van Hem te ontvangen. Denk aan Matth. 11 vers 28; Joh. 7 vers 37b, enz. Er is geen zondekennis nodig die we eerst zouden moeten hebben om tot Hem te mogen komen. Het komt allemaal uit Hem. Hij klopt zelfs op de deur van je hart ( Openb. 3:20). Houd maar aan en zeg: "Ik zal u niet laten gaan voor U mij zegent."

Hartelijk gegroet,
Ds H. Paul