Ik ben nu tien jaar getrouwd en heb vijf jaar lang een verhouding gehad (...) Ma...

Ds. P. J. den Admirant / Geen reacties

Vraag

Ik ben nu tien jaar getrouwd en heb vijf jaar lang een verhouding gehad met een andere man zonder dat mijn eigen man dit weet. Heb er nu veel spijt van. Vraag om vergeving bij de Heere, maar moet ik dit ook opbiechten bij mijn eigen man? Het zal misschien dan mijn huwelijk kosten. Wat zegt de bijbel hier over? Mag ik zwijgen tegenover mijn man?

Antwoord

Deze vraag vind ik niet gemakkelijk te beantwoorden. Heel lang heeft er zich iets afgespeeld wat nooit had gemogen. Gelukkig dat er een punt achter is gezet. Een buitenechtelijke relatie beschadigt namelijk zo heel veel. Jezelf, omdat je een weg inslaat die de Heere niet wil; de ander, voor wie hetzelfde geldt, maar ook het gezin (of de gezinnen), wanneer het bekend wordt of bekend geworden is. Gelukkig is er een weg terug. Als er sprake is van oprecht berouw wil de Heere deze zonde zeker vergeven.

Nu de vraag zelf: moet u het uw man vertellen? Wat zegt de Bijbel hierover? Ik zou geen voorbeeld kunnen bedenken van een situatie waarin overspel niet bekend was en later is opgebiecht bij de ander.

Allereerst lijkt me van belang u af te vragen of er een kans bestaat dat deze verhouding die vijf jaar geduurd heeft toch bekend kan worden, b.v. omdat anderen ervan af weten. In zo'n situatie kan het niet vertellen van wat er zich heeft afgespeeld zorgen voor nog meer wantrouwen bij uw man. Maar ik weet te weinig van uw situatie af om te kunnen beoordelen of er een kans bestaat dat het toch uitlekt. Wanneer u er vrijwel zeker van bent dat dit niet zal gebeuren, weet ik niet of het verstandig is om dit te doen. Het kan inderdaad uw huwelijk kosten, maar wat een verdriet, pijn en boosheid kan dit oproepen!

Nu kan het zijn dat het geheim toch aan u blijft knagen. Ik zou u daarom dringend in overweging willen geven om er met een predikant over te spreken, het aan hem te vertellen om er samen Gods vergeving over te vragen. Het kan opluchten als iemand het geheim kent. Maar of u het uw eigen man moet vertellen, daarover heb ik mijn grote aarzeling, omdat dit -zoals u zelf al aangeeft- grote gevolgen kan hebben en het hem op z'n minst heel veel verdriet zal geven. Als u zwijgt is dat niet omdat u iets voor hem probeert te verbergen, maar om nog grotere schade en beschadiging te voorkomen.

Ik wens u van harte Gods wijsheid en genade toe.

Ds. P. J. den Admirant

Tags in dit artikel:

huwelijk