Ik heb een vraag waar ik best wel mee zit: Ikzelf zit in de Hersteld Hervormde K...

Ds. A.L. van Zwet / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik best wel mee zit: Ikzelf zit in de Hersteld Hervormde Kerk, mijn vriend in hervormd PKN! Wij komen er samen niet uit hoe dit verder moet. Hij wil er niet uit en ik ook niet! Moeten we het hierom uitmaken?

Antwoord

Beste mensen,

Ik hoop dat jullie een fijne relatie hebben en dat jullie de tijd krijgen om deze te verdiepen en uit te bouwen. Nu komt er een moeilijke vraag om de hoek kijken en dat raakt de keus voor een kerk. Jammer eigenlijk dat deze vraag een behoorlijke druk op de relatie legt. Misschien dat het jullie gesprekken zelfs gaat beheersen.

Het is goed om in een relatie te spreken over geloofszaken! Het huwelijk is ingesteld opdat mensen elkaar zouden bijstaan in de dingen die behoren tot het tijdelijke en eeuwige (!) leven. Wat is er rijker dan om samen de Heere te dienen! Mijn advies is: begin daar mee! Spreek niet eerst over de kerkkeus maar over de keus: Ik en mijn huis, wij zullen de Heere dienen. Anders gezegd: kijk niet eerst naar wat je moet doen, maar van wie je bent!

In Romeinen 14 spreekt de apostel Paulus ook over een ingrijpend meningsverschil (het wel of niet eten van vlees dat aan de afgoden was gewijd!). Centraal staat echter de vraag: Van Wie ben je (vers 7 en 8). Niet de kerkkeus is bepalend voor de echtheid van het geloof, maar de band met Christus! Mogen jullie die bij elkaar ontdekken? Zo niet, ga daar dan eerst over spreken! Zo ja, aanvaard elkaar daarin! Neem daarna samen de tijd om een gezamenlijke weg te ontdekken. Ga beurtelings naar de kerk waar de ander bij hoort en laat de dingen die je hoort en merkt eens rustig een plaats krijgen. Ga niet onder dwang een keus maken (noch van een vriend/vriendin of de familie, etc.). Uiteindelijk geloven wij dat de Heere ons leven leidt. Hij kan wegen openen die wij (nog) niet zien! Om dat te ontdekken is er wel rust, stilte en bovenal een luisterend hart nodig! Ik hoop dat jullie een weg zullen ontdekken om samen een keus te maken.

Vriendelijke groet,
Ds. A. L. van Zwet