Vaccinatie verstandelijk gehandicapten

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Mogen verstandelijk gehandicapten gevaccineerd worden?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wij belijden dat de Heere de God van de voorzienigheid is. Zondag 10 van de Catechismus verwoordt dat heel prachtig. Maar dat betekent niet dat wij t.a.v. onze lichamen geen voorzorgsmaatregelen mogen nemen. We doen dat door zoveel mogelijk ook verstandelijk gehandicapten goede voeding te geven.

En verder mogen we ook gebruik maken van medicijnen om ziekten te voorkomen. Ook hiervan geldt dat we de middelen hebben te gebruiken onder de zegen van de Heere. Zodra we gaan vertrouwen op de middelen zijn we verkeerd bezig net zo goed als we hoogmoedig kunnen worden omdat we het tegendeel doen: namelijk geen vaccinatie toepassen. In Israël werd het volk door de Heere  beschermd, maar men moest wel bijvoorbeeld muren bouwen om hun steden en wapens in bezit hebben om zich te kunnen verdedigen. Wanneer ging het mis? Als het volk ging vertrouwen op hun muren en wapens zonder de Heere nodig te hebben. Zo moeten wij alle middelen gebruiken en niet misbruiken.

Ds. A. J. Schalkoort

Ds. A.J. Schalkoort

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant