Maagdenvlies in huwelijksnacht

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Over enkele maanden hoop ik te gaan trouwen. Men spreekt altijd over het maagdenvlies. Is het zo dat als ik de eerste keer gemeenschap heb, dit vlies breekt? Als dat zo is, dan gaat het toch bloeden? Hoe moet ik dit zien? Dan moet je toch wel iets bij de hand hebben om dit tegen te gaan, anders zou je gelijk je bed en matras vies hebben. Moet je verder nog voorbereidingen treffen? Ze zeggen wel eens dat gemeenschap zeer doet? Is dat zo? Kun je er zelf iets aan doen dat het minder pijn doet?

Antwoord

Misschien is het goed om je eigen geslachtsorganen eens met een spiegeltje te bekijken. Dan zul je zien dat er een opening zit in de ingang van de schede. Dat is de opening in het maagdenvlies. Die opening wordt bij de eerste geslachtsgemeenschap wat opgerekt. Bij de een kan dat een heel klein beetje bloedverlies geven, bij de ander helemaal niet. Dus het bed en het matras worden echt niet vies. Je zou eventueel die opening van te voren al wat kunnen oprekken door bijv. tijdens het douchen met een natte vinger naar binnen te gaan en die opening zo alvast wat te verwijden. Dat de eerste keer zeer doet, is echt te sterk uitgedrukt en bij het zojuist genoemde advies hoef je daar zeker niet bang voor te zijn.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

maagdseksualiteit in het huwelijk