Enkelbandje

Ds. A.S. van der Lugt / Geen reacties

Vraag

Vroeger werd mij altijd verteld dat het dragen van een enkelbandje 'heidens' is. Dat vond ik altijd jammer, want ik vond het erg mooi. Inmiddels volwassen en zelf moeder vraag ik me af of dat echt zo is. In de Bijbel lees je toch best veel over sieraden. Kunt u mij zeggen of je als christen een enkelbandje mag dragen? Zo niet, wat is de reden daarvan?

Antwoord

Of een enkelbandje een heidense oorsprong heeft, is mij niet bekend. Als het wel zo is, dan is daarmee nog geen antwoord gegeven op de vraag of je als christen een enkelband mag dragen. Want de waarde van dingen wordt vooral bepaald door het hedendaagse gebruik. De oorsprong kan vervagen.

Als het dan gaat om het dragen van sieraden dan wijst de Bijbel op een positief gebruik en op een gevaar. Een vrouw mag haar man behagen, een bruid haar bruidegom. Wat de HEERE geschapen heeft is goed en kan dankbaar gebruikt worden (1 Timoteüs 4:4). Ook de verrukking die een welgekozen sieraad teweeg brengt.

Het gevaar is dat de drager van het sieraad zijn of haar waarde daaraan ontleent of zijn of haar macht uitoefent. Die kracht heeft sieraad gemeen met kleding en haardracht. Een mens (man zowel als vrouw!) spreekt via dergelijke uiterlijkheden en als dat een zondig doel dient, is daarmee een oordeel gegeven: dat is niet goed. Vandaar dat de Bijbel oproept onze kracht te zoeken in goede werken, niet in uiterlijk vertoon.

Wie sieraden draagt doet dus goed zich te bezinnen op zijn of haar motieven.

Hartelijke groeten,
Ds. A. S. van der Lugt

Lees meer artikelen over:

sieraden