Vorig jaar ontmoette ik een jongen die gelijk al wist dat hij met mij verder wil...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Vorig jaar ontmoette ik een jongen die gelijk al wist dat hij met mij verder wilde en tot wie ik me ook wel aangetrokken voelde. Ik had het idee dat het eventueel wel wat zou kunnen worden maar voelde me nog onzeker of ik verkering wilde. We hebben er toen voor gekozen om vriendschappelijk met elkaar om te gaan zodat vanzelf duidelijk zou worden of het meer is. We gaan nu al bijna een jaar vriendschappelijk met elkaar om maar hebben daarbij inmiddels ook regelmatig lichamelijk contact. We wilden dat eigenlijk niet zolang we niet officieel verkering hebben, maar omdat het zo vertrouwd is en we ons ook lichamelijk steeds meer tot elkaar aangetrokken voelen, is het toch zover gekomen. Dit heeft bij mij steeds veel spanningen gegeven omdat ik hier nooit bewust voor gekozen heb, maar het gevoel heb er van lieverlee ingerold te zijn. Omdat het al zover is gekomen, vind ik eigenlijk dat ik nu een knoop moet doorhakken en gaan voor een relatie of met het contact moet stoppen, want zuiver vriendschappelijk is niet meer haalbaar. Aan de ene kant wil ik het contact eigenlijk niet kwijt en begin ik ook wel vertrouwen te krijgen in een relatie met hem, maar aan de andere kant vind ik het heel moeilijk om er voor te gaan, omdat ik me ook nog vaak voel aangetrokken tot andere jongens. Ik kan dus eigenlijk nog steeds geen keuze maken, maar voel me daar wel steeds meer toe gedwongen. Wat kan ik het beste doen?

Antwoord

Inderdaad kan de situatie niet zo blijven zoals die nu is. De situatie vraagt er gewoon om dat je een keuze moet maken. Omdat jullie ongemerkt al lichamelijk contact hebben, is de vriendschap toch eigenlijk al overgegaan in verkering, lijkt me. Jullie hadden hier toch al eerder over moeten praten met elkaar. Je wilt aan de ene kant het contact niet meer kwijt en aan de andere kant voel je je aangetrokken tot andere jongens. Tja, het is toch het een of het ander. Stel dat je zou horen dat hij een ander meisje had, hoe zou je dat vinden? Zou dat een opluchting geven of zou je dat verdrietig maken? Dat zegt dan ook iets over wat hij voor jou betekent. Het hebben van verkering is niet alleen iets van het gevoel maar ook van het verstand dat je bewust een keuze maakt voor iemand en dat je dan niet meer open staat voor andere jongens. Je mag ze dan nog wel aardig vinden, maar niet meer zien voor een eventuele relatie.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering