Beste dominee Wallet. Ik heb de laatste tijd steeds het gevoel dat God ver van m...

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Wallet. Ik heb de laatste tijd steeds het gevoel dat God ver van me is. Dan ben ik bang voor de duivel en raak in paniek. Ik heb een ziekte waardoor ik vaak moe ben. Ik voel me dan vaak heel waardeloos en verdrietig. Heeft u een antwoord?

Antwoord

Beste vrager,

Je vraag is een vraag die al heel veel mensen gesteld hebben. Juist die mensen die God niet kunnen missen. Dat ook jij God niet kunt missen, zou toch een bewijs kunnen zijn dat de Heilige Geest in je hart werkt? Als de Geest in ons leven komt, gaan we God juist missen. We gaan ook leren zien dat we verdiend hebben dat Hij mij weg zou doen en niet naar mij zou luisteren. De Heilige Geest leert ons ook dat we de Heere Jezus nodig hebben, Die ons vrede met God kan geven. We leren hoe goed het is om de Heere te dienen en dicht bij Hem te leven. We leren door het geloof op de Heere Jezus te zien. Maar we dienen het geloof wel te gebruiken. Wat is geloven? Het is vertrouwen op het Woord van de Heere. Geloven is werkzaam zijn met de beloften van God.

Nu schrijft jij over gevoel. Dat is wat anders dan geloof. Het is fijn om te merken dat er ook gevoel is in de omgang met de Heere. Maar het gevoel mag niet toonaangevend zijn. Je kent misschien wel het beeld van de drie figuren op de muur. Voorop loopt het Woord, daarna komt het geloof en als derde komt achteraan het gevoel. Als geloof zich richt op het Woord voor hem, gaat het goed en blijft hij op de muur. Maar als het geloof achterom ziet en kijkt naar gevoel, gaat het mis en dreigt hij van de muur  te vallen. Jij zegt: dan ben ik bang voor de duivel en raak ik in paniek. Dat klopt! Begrijp je nu dit voorbeeld? We moeten ons niet richten op het gevoel, maar op het Woord en de beloften van de Heere. Als we in alle omstandigheden van ons leven zoeken naar beloften die op die omstandigheden passen dan zullen we die zeker vinden. Houd in je weg het oog op God gericht; vertrouw op Hem en d’uitkomst zal niet falen. Het geloof zoekt in Gods Woord maar het gevoel zoekt in zichzelf en de omstandigheden.

Daar komt nog iets bij en dat is dat je een ziekte hebt die vermoeidheid meebrengt. Dat is erg naar. Maar vergeet niet dat de Heere dat ook weet. Dat je moe bent neemt Hij je niet kwalijk. Hij rekent op mensen die moe zijn. Hij zegt juist in Zijn Woord dat Hij de moede kracht geeft (Jesaja 40). Lees dan zulke teksten maar, die de Heere heeft laten beschrijven voor jou.

Je schrijft dat je je dan waardeloos voelt. Dan hoeft echt niet. De Heere kijkt juist om naar mensen die veel te kampen hebben met ziekte en tegenslagen. Hij weet hoe zwak van moed en hoe klein wij zijn van krachten. Weet je, als je er aan denkt dat de Heere naar je om ziet, mag je je heel rijk weten. Denk dan maar aan Ps.116: Ik was uitgeteerd maar Hij zag op mij neder. Zing dan dat vers maar eens; je zult dan merken dat de Heere dicht bij je wil zijn.

Met hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst van ds. A. K. Wallet