Spelletjes met dobbelstenen

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik wil vragen hoe het nu precies met spelletjes met dobbelstenen zit. Ik heb er zelf wel moeite mee. Anderen vinden dat gek. Ik las laatst in een boek “De gereformeerde zede” van -volgens mij- prof. dr. O. Schipper. Daarin stond dat veel oudvaders dit zien als bidden. Dan wordt hier de tekst uit Spreuken 16:33 erbij gehaald. Deze prof. van de Geref. Kerk (50 jaar geleden) vond het niet goed.

Antwoord

Beste vrager,

Is het geoorloofd om dobbelstenen te gebruiken? Ik voor mij denk dat het gebruik zoals wij dat kennen bij allerlei spelletjes ontdaan is van het dobbelen zoals de Batavieren dat kenden. Ook ontdaan is van het begrip loten, waarbij men er zelf niet uitkomt, maar God laat kiezen. Het hoort bij het spel, waarbij een spannend element van ogen gooien is ingevoegd. Meestal moet je toch bij die spelletjes wel opletten; er komt ook wel wat inzicht bij, zoals bij Monopoly bijvoorbeeld en bij verschillende andere spelen. Bij een spelletje als “mens erger je niet”, is dat niet het geval, maar dit spel kan een gezond effect hebben om het spel als spel te laten en tegen verlies te kunnen.

Het boek van dr. R. Schippers is mij bekend en ook zijn standpunt in dezen. Mijn mening is dat hij beter bij andere zaken de wacht had kunnen betrekken dan bij dit spelletjesgedoe.

Hartelijke groeten en een dosis nuchterheid.

Gode bevolen, ds. A. K. Wallet

Lees ook het vervolg: 'Gebruik van dobbelstenen'

Lees meer artikelen over:

spelletjes