Lichamelijk contact staat tegen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb verkering met een jongen en heb nogal moeite met lichamelijk contact. Het staat me soms gewoon tegen. Kan ik hier iets aan doen en hoe kan ik ermee omgaan? Hou ik dan wel echt van hem?

Antwoord

Je schrijft toch te weinig om te kunnen zeggen wat er aan de hand is. Bijvoorbeeld: Hoe lang heb je al verkering met elkaar? Wat vind je moeilijk aan dat lichamelijke contact? Enzovoort.

Toch kan ik wel iets van zeggen. Als je voor het eerst verkering hebt, is dat lichamelijke contact best wel ingrijpend. Als je dan een ander stelletje innig met elkaar ziet lopen en omgaan, denk je al gauw: Zover kom ik nooit. Maar dat kan ook niet, want zeker in het begin, ook al vind je elkaar heel aardig, dan is de afstand tot elkaar best nog heel erg groot. En er is gewoon tijd voor nodig om zowel geestelijk maar ook  lichamelijk naar elkaar toe te groeien.

Meestal is het ook zo dat een jongen daar sneller aan toe is dan een meisje. Belangrijk is dat er vooral rekening gehouden wordt met diegene die daarin het minst ver is, dus diegene die verder wil gaan heeft zich aan te passen aan diegene die nog niet zover is. Het heeft z'n tijd echt nodig. Een plantje wordt ook niet in één dag een grote boom.

Als je vriend inderdaad sneller wilt dan jij, dan kan dat behoorlijk bedreigend overkomen. Praat er in ieder geval met hem over. Meestal is het zo dat wanneer je geestelijk meer naar elkaar toegroeit, je ook lichamelijk steeds vertrouwder raakt met elkaar.

Ali Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijkverkering