(...) Deze twee mannen zijn beide RK en menen door een 'goed' leven de hemel te ...

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik heb een goed contact met de chauffeurs die ons dagelijks van en naar school rijden. Meestal is het dezelfde maar af en toe hebben we een andere waar ik ook een heel goed contact mee heb. Deze twee mannen zijn beide RK en menen door een 'goed' leven de hemel te kunnen verdienen, maar ik weet wel beter. Ik zou ze zo graag eens vertellen van de noodzaak tot bekering, maar hoe kan ik dat het beste doen? Hoe moet ik dat aanpakken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Excuus dat je een poosje op een antwoord hebt moeten wachten, maar ik ben in het buitenland geweest en daarna is het me eerlijk gezegd ontschoten. Maar gelukkig werd je vraag nogmaals aan me voorgelegd en nu haast ik me om er een antwoord op te geven.

Je stelt een heel belangrijke vraag en ik proef uit je vraag het verlangen om met deze mensen die je zo dikwijls ontmoet, tot een beter, dieper contact te komen. Daar ben ik heel blij mee, want je gunt deze mensen klaarblijkelijk het allerbeste. Het is zo triest om te zien hoeveel mensen misleid worden door de gedachte dat, wanneer wij maar ‘netjes’ leven, we ons voor de eeuwigheid geen zorgen hoeven te maken. Die gedachtegang kom je trouwens niet alleen in de RKK tegen, maar ook in onze kerken. Sterker  nog, het zit in ieders hart.

Wanneer je echt een praatje met ze maakt en het gaat over deze dingen, waarom zou je dan niet in alle eenvoud kunnen zeggen dat de Bijbel ons een ander weg wijst dan de weg van goede werken? Dat de Bijbel ons deze weg wijst, dat onze werken niet deugen en dat alleen het werk van de Heere Jezus deugt. Je vraagt hoe je het aan moet pakken om iets aan hen door te geven of mee te geven. Wellicht kun je ze een kleine folder geven, of een evangelisatieblad van jullie kerk of iets anders met een korte meditatie of iets dergelijks, en ze de vraag stellen of ze dit willen lezen. Dan kun je een volgende keer er nog eens op terugkomen en vragen of ze het gelezen hebben en wat ze ervan vonden.

Het feit dat je al een goed contact met ze hebt moet het mogelijk maken dat je in alle openheid -maar niet opdringerig- een vraag stelt. Wat je misschien ook kunt doen is gewoon vertellen. Vertellen dat je naar de kerk bent geweest of naar de JV (?), waar de preek over ging, wat er aan gehad hebt. Of als je iets moois hebt gelezen in je dagboek, maak er een kopietje van. Of een mooi gedicht, of geef ze een ansichtkaart voor hun verjaardag en schrijf er een paar woorden op....

Ik heb geen pasklaar recept, dat merk je wel. Maar als je zelf erover nadenkt dan kom je vast wel op een goed idee en komt er ook een goed moment, een goede gelegenheid. Doe het in elk geval biddend. Vraag de Heere om vrijmoedigheid en eenvoud. Denk niet dat jij deze mensen kunt bekeren, dat kan alleen God. Maar omdat God het kan (en wil) daarom is er hoop. En heeft het zin om te “zaaien aan alle wateren”.

Ik wens je een goede reis naar school en ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

goede werken