Ketting met een pentagram

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik zag laatst een leuke vrouw lopen met als versiering een ketting met een pentagram eraan. Dit lijkt me toch niet helemaal lekker en normaal, want volgens die vrouw was het gewoon een mooi symmetrisch sieraad. Hoe denkt u daarover? En is de vorm eigenlijk niet hetzelfde als een zogenaamde Jodenster?

Antwoord

Een pentagram is een vijfpuntige ster. Met één punt naar boven is het een symbool voor allerlei occulte groepen. Voor heksen in de wicca-beweging representeren de punten de vier elementen (wind, water, aarde en vuur) en de menselijke geest (of Moeder Aarde, Gaia). Met één punt naar beneden is het een satanisch symbool, vaak met een geitenkop er in: de sik in de onderste punt, de twee oren opzij en de horens in de bovenste twee punten. Vaak wordt een pentagram afgebeeld in een cirkel, waarmee een gesloten gebied aangeduid wordt. Wanneer heksen samenkomen, trekken zij een cirkel op de grond en vegen daarna de verkeerde energie weg uit die kring. Voor een vijfpuntige ster in een cirkel wordt ook wel het woord pentakel gebruikt.

De Jodenster is een zespuntige ster, ook wel de Davidsster genoemd. Deze heeft een heel andere betekenis en wordt tegenwoordig veel door de Israëli's gebruikt. Echter, in occulte kringen wordt deze ster ook wel gebruikt, maar dan meestal in een cirkel. Ook komt het veel voor dat de zespuntige ster in twee kleuren wordt weergegeven, waardoor er een samensmelting is van twee driehoeken. Die stellen dan bijv. het mannelijke en vrouwelijke voor of twee energieën uit de kosmos (yin-yang). Dat gebeurt bijv. in het symbool van de Theosofie.

Het logo van de Theosofie bevat veel occulte symbolen: bovenaan het symbool van de oer-mantra. Om en daaronder een rechtsdraaiend hakenkruis in een cirkel. De slang bijt in de staart en vormt een heilige cirkel (kundalini). Het hexagram (de zespuntige ster) bestaat uit twee triangels. In het midden staat het ankh-teken.

Occulte groeperingen kennen geheimhouding, maar gebruiken ook veel symbolen om hun overtuiging uit te dragen en te communiceren met anderen. Het is van belang iets van deze symbolen te weten. Enige tijd terug zag ik een verlichte vijfpuntige ster met een punt naar beneden hangen voor een raam. Het leek net een kerstster als bij de buren, maar het verschil is wezenlijk! Bovendien is het van belang welke symbolen wij zelf gebruiken. De vrouw die in de vraag genoemd is, beschouwde het pentagram als een mooi symmetrisch sieraad. Dit is behoorlijk naïef. Ze zal geen verkeerde bedoelingen hebben, maar wat vinden wij ervan als iemand een kruis heeft als sieraad en zegt dat ze de lange balk en dwarsbalk zo mooi vindt? Voor ons is dat toch bij uitstek het symbool van het christelijk geloof. Het komt dus voor dat mensen onbewust symbolen gebruiken, maar heel vaak is het bewust. Wanneer ze zelf iets dergelijks dragen, is het van belang te weten welke boodschap we daarmee uitzenden!

In mijn boekje Occulte machten en bevrijding heb ik achterin een lijst opgenomen met occulte woorden en symbolen. Zie verder de website:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/symbolen.pdf

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

occultwicca