Zelfbeeld van invloed op je geestelijke leven

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

In hoe verre is je zelfbeeld van invloed op je geestelijke leven? Ik bedoel: als je je niet kan voorstellen dat er iemand van je kan houden/houdt, dan kan je je misschien ook niet voorstellen dat God je onvoorwaardelijk wil aannemen in de Heere EN verzoenende en vaderlijke liefde in de Heere wil bewijzen. Kan je zelfbeeld een blokkade zijn om Gods liefde te ervaren?

Antwoord

Beste vragensteller,

Achter je vraag proef ik strijd met de aanvaarding van jezelf. Als ik het goed inschat heb je een laag zelfbeeld en meen je redenen te hebben om jezelf minder te vinden dan anderen. Mogelijk heeft dat ook met de ouder-kindrelatie te maken of met uiterlijke kenmerken of karakterzwakten: wie kan nu van zo iemand als ik houden? Niemand toch? Ja, toch wel, de HEERE God.

Als we nu eens afstappen van ons zelfbeeld en we vragen ons af wie we zijn in Gods oog. Je kent vast de Bijbel wel als die zegt: er is niemand die goed doet of God zoekt. De Heilige verdraagt de onheiligheid niet. Ik kan zo wel een poosje doorgaan. Een van de psalmen zegt: Ik was een groot beest bij U. Leg me dan eens uit of God van zo'n mens kan houden? Dat kun je niet. Het is ook menselijk niet te begrijpen.

Noemt de Bijbel het dan ook niet Goddelijke liefde: gevend alleen, en genade: onverdiend? Daar mag je beginnen, daar moet je heen verwezen worden. Niet jij, maar Hij. Heeft je zelfbeeld daarop geen invloed? Ik denk het wel. Een van nature optimistisch mens leeft anders dan een aartspessimist. Maar dat geeft niet de doorslag. Het Woord van God is voor iedereen: Wendt u naar Mij toe, alle einden van de aarde, want Ik ben God en niemand anders.

Op z'n tijd kunnen wij in de weg staan, erger nog: staan we in de weg. Maar blokkeren lijkt mij een te grote eer voor een klein mensje. De grote God heeft het eerste en het laatste woord. Waag het met dat Woord waarin Hij Zich bekendmaakt. Blijf bidden en zoeken. Denk eens aan Jakob: Ik laat U niet gaan tenzij dat U mij zegent.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Tags in dit artikel:

zelfbeeld