(...) Aan de ene kant zou ik wel belijdenis willen doen, maar aan de andere kant...

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Dag dominee Jonker. Ja dat was in Zeewolde. Er zit veel meer achter mijn vorige vraag. Het is eigenlijk heel erg raar. Aan de ene kant zou ik wel belijdenis willen doen, maar aan de andere kant wil ik het liefst een eind maken aan mijn leven. Vroeger geloofde ik niet. Ik wilde het wel, maar het was er gewoon niet en daar worstelde ik enorm mee. Na verloop van tijd is er toch een verlangen gekomen om God te dienen en te eren en dat ik zonder Hem niet verder kan. Tegelijk wordt de pijn over de onkerkelijkheid van mijn oudste broer ook steeds heviger. Ik zou hem het geloof het allerliefst naar binnen willen duwen, maar dat kan helaas niet. Het blijft en is zijn eigen keuze. Waar ik wel steun aan mag hebben is het feit dat mijn broer gedoopt is en ik er aan vast mag houden dat God hem niet los zal laten. Hij mag een kind van God zijn. De pijn en het verdriet is het ergst als er doop, avondmaal of belijdenis in onze gemeente is. Dan kan ik het van binnen wel uitschreeuwen: Heere wees mij nabij in deze moeilijke tijd.

Antwoord

Beste...,

Bedankt voor jouw reactie en ik zal proberen om opnieuw een antwoord te geven. Als ik het goed aanvoel is er een grote strijd in jouw leven gaande. De Heere God trekt jou naar Zijn liefdedienst en je zou graag Zijn Naam willen belijden. Want je kunt niet zonder de Heere en hebt Hem lief. Aan de andere kant probeert de duivel je van de Heere af te houden. Hij is bang dat je voor hem verloren gaat. Hij probeert je daarom met allerlei zaken in beslag te nemen en je wanhopig te maken. Dat kan hij doen door allerlei gedachten ons in te fluisteren. Als je ooit een stem in je ‘hoort ‘die je aanspoort om een eind aan je leven te maken, dan is die stem niet van de Heere, maar van de duivel. De Heere zegt duidelijk in Zijn Woord: Doe u zelf geen kwaad.

Weet je wat je mag doen? Je mag jezelf met al je vragen aan de Heere overgeven. Hij roept jou om Hem te volgen. Hij wil dat je Zijn Naam zult belijden. Probeer in je omgeving iemand te vinden met wie je deze dingen kunt bespreken en die ook met jou de bijbel kan lezen en kan bidden.

En jouw broer? Dat hij een weg bij God vandaan gaat, doet pijn! Hij is net zo goed als jij in de Naam van de Drie-enige God gedoopt. De Heere roept ook hem om zich te bekeren en te vertrouwen op de Heere Jezus alleen. Maar hij maakt andere keuzes. Voor jou is het belangrijk om te weten dat jij verantwoordelijk bent voor jouw eigen keuzes en hij verantwoordelijk is voor zijn keuzes. Als er doop of avondmaal in jouw gemeente is, bedenk dan bij jezelf: De Heere wil aan mij de tekenen van Zijn Genadeverbond, van Zijn liefde, genade en trouw, laten zien. Hij laat dat ook verkondigen, opdat ik me des te meer aan de Heere zal overgeven en op Hem zal vertrouwen. Je zult merken, hoe meer je jezelf op de Heere en Zijn Woord richt, hoe meer Hij jou kracht zal geven om in de goede keuze te volharden. Dan mag je de Heere ook bidden voor jouw broer, dat de Heere hem zal bekeren. Zo kun je jouw broer overgeven in Gods hand.

Veel sterkte toegewenst.

Ds. A. Jonker