Zelfmoord willen

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Jonker, mijn broer gaat niet meer naar de kerk. Dat doet mij pijn. Ik heb nu het punt bereikt dat ik zelfmoord wil gaan plegen. Ik ken u, maar u niet mij. We hebben samen staan praten bij de piano. Weet u wel, op de avond van de Mesiasbelijdende Joden. Er zat een meisje achter de piano en ik stond er naast.

Antwoord

Beste...,

Als ik jouw vraag lees, denk ik dat het gaat om een avond in Zeewolde. Ik kan me ons gesprek niet precies herinneren, maar dat is misschien ook niet zo erg. Ik ben blij dat je jouw grote problematiek met mij wilt delen, al kennen we elkaar maar heel oppervlakkig. Dat jouw broer niet meer naar de kerk gaat ervaar jij als erg verdrietig, dus ik neem aan dat hij daarmee ook een andere houding heeft ingenomen tegenover de Bijbel en de Heere God. Jij en je broer zijn samen opgevoed bij de bijbel en bij de kerk. Jullie ouders hebben jullie laten dopen en bidden ongetwijfeld voor jullie. De Heere wil niets liever dan dat ouders en kinderen samen Hem zullen dienen. Nu jouw broer een eigen weg gekozen heeft en niet meer naar de kerk gaat, doet dat jouw ouders en ook jou heel erg veel pijn. Maar jij en jouw ouders mogen voor hem blijven bidden. God de Heere is machtig om hem weer terug te brengen bij Zijn Woord en bij Zijn dienst.

Maar hoe intens verdrietig het ook is, dat jouw broer niet meer naar de kerk gaat, het is voor mij moeilijk te begrijpen dat dit voor jou de reden zou zijn om te denken aan zelfmoord. Nu zul je misschien denken: die dominee begrijpt van mijn verdriet helemaal niets... Misschien heb je wel een beetje gelijk, maar niet helemaal.

Wanneer jij het erg vindt dat jouw broer niet meer naar de kerk gaat, dan denk ik dat dit te maken zal hebben met jouw liefde tot de Heere God. Maar dan weet je ook dat je met je verdriet en je vragen tot de Heere mag gaan. En je weet vanuit de Bijbel ook dat de Heere in jouw verdriet je kan troosten en bij je wil zijn. Diezelfde Heere heeft jou het leven gegeven en wil jouw leven leiden en jou helpen. Hij wil dat jij leeft met Hem. Hij wil niet, dat jij in jouw verdriet zelf een einde maakt aan je leven.

Dit weet je ongetwijfeld, maar toch schrijf je dat je het punt bereikt hebt, dat je zelfmoord wilt plegen, omdat jouw broer niet meer naar de kerk gaat. Daarom denk ik dat jouw leven veel zwaarder is, dan je tot nu toe geschreven hebt. Misschien wil je me meer daarover schrijven? Dan wil ik proberen om naast je te staan en je een handreiking te doen.

Maar -als je het kunt opbrengen- het is echt beter om contact te zoeken met iemand in jouw omgeving die je kunt vertrouwen. Een volwassene van wie je het idee hebt dat hij of zij jou een luisterend oor wil bieden en met je kan bidden. Mocht je die niet kunnen of durven benaderen, weet dan, dat ik voor je bid en hoop dat de Heere jou bewaart. Schrijf me dan gerust terug. Jammer genoeg ben ik van 2-5 mei afwezig.

Houd vol in jouw strijd. De Heere Jezus is sterker dan alle duistere machten. Hij heeft overwonnen op Golgotha en op de Paasmorgen!

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

suicide