Parel in Gods hand

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

09-05-2019, 16:09

Vraag

Beste dominee G. A. van den Brink. U stelt dat een mens niet een parel in Gods hand is, maar een zondaar. Mee eens. Maar is het dan zo dat een mens die tot geloof gekomen is, wel een parel God in Zijn oog is, omdat hij of zij de parel van grote waarde gevonden heeft? Omdat God ons aanziet in Jezus Christus, Die onze zonden volkomen bedekt?


Antwoord

Beste vrager,

Je stelt een paar belangrijke vragen: is geen enkel mens dan waardevol in Gods oog? Is alleen Christus waardevol? Worden wij pas waardevol voor God als wij in Christus geloven? Je verwijst voor deze gedachten naar de gelijkenis in Mattheus 13:44-45 die vertelt over een man die een parel van grote waarde vindt, en je stelt dat die parel Christus is.

Deze visie lijkt me echter niet de beste. In de gelijkenis wordt niet Christus maar het Koninkrijk van God als een parel aangeduid. De gelijkenis kan dus niet als steun voor jouw interpretatie dienen. Ik zou liever een andere lijn volgen. Diegenen zijn voor God waardevol, kostbaar en dierbaar, die Hij van eeuwigheid uitverkoren heeft. Het geldt voor degenen voor wie God zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar Hem voor hen allen heeft overgegeven, namelijk de uitverkorenen van God (Rom. 8:32-33). Deze eeuwige liefde komt rechtstreeks uit het hart van God voor en hoeft niet door Christus te worden ‘afgebeden’, zie Joh. 16:26-27: “Ik zeg u niet dat Ik de Vader voor u vragen zal, want de Vader Zelf heeft u lief.”

Als iemand waardevol voor God is, ligt dat niet in het feit dat hij of zij schepsel is, ook niet daarin dat hij of zij gelovige is, maar het ligt in de genadige, onverdiende, eeuwige en onveranderlijke liefde van God Zelf. Niet de eigenschappen van gelovigen, maar zijzélf zijn voor God kostbaar en waardevol (Ps. 72:14; Ps. 116:15).

“Je bent een parel in Gods hand” mag je dus zeker wel zeggen, maar het geldt niet bij voorbaat voor alle mensen.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Dit artikel is beantwoord door

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
    05-01-1974
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
242 artikelen
Ds. G.A. van den Brink

Bijzonderheden:

Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

Bekijk ook:

 

 

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

In de Bijbel wordt gesproken over de zeven donders(lagen), Openbaring 10. Wat wordt hiermee bedoeld? Men zegt dat die profetie van de zeven donders(slagen) in 2008 in vervulling zijn gegaan. Wanneer d...
Geen reacties
09-05-2009
Enkele maanden geleden heb ik een brief gestuurd aan een GG-predikant met enkele kantekeningen over de prediking. Ook heb ik er nog het e.e.a. in vermeld wat in mijn persoonlijk leven gaande is. Het w...
Geen reacties
09-05-2008
Help! Ik weet echt niet wat ik met het volgende aan moet. Ik was vandaag bij mijn moeder op visite. Ze vroeg of ik even naar de 'tablet' (i-pad) wilde kijken omdat het spelletje dat ze speelt het niet...
13 reacties
09-05-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering