Wat zegt de Heere Jezus over materialisme?

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Wat zegt de Heere Jezus over materialisme?

Antwoord

Wat zegt Jezus over materialisme? Dat kunnen we heel duidelijk lezen in de Bergrede, Mattheus 6:19-34. Welke schatten mogen we vergaderen op aarde? We hebben wel het een en ander nodig om te kunnen voorzien in onze dagelijkse behoeften. Vandaar dat de Heere Jezus in Matth.6: 5-15 ons leert het Onze Vader te bidden. Wie dat echt bidt en zal bewaard worden voor datgene waartegen Jezus waarschuwt in het volgende gedeelte, namelijk schatten te vergaderen op aarde die we vandaag hebben en morgen weer kwijt kunnen zijn door diefstal of anderszins.

Wij kunnen God en de Mammon niet te samen dienen. Toch proberen we dat altijd weer. En de duivel heeft een geweldig middel in handen om ons van de Heere af te trekken nl. het zoeken en verlangen en het hebben van aardse schatten. Niet voor niets vermaant Jezus om als eerste het Koninkrijk Gods te zoeken en Zijn gerechtigheid en al het andere, nl. waar wij eerst mee beginnen, zal ons als toegift gegeven worden. D.w.z. wie echt christen is, zal niet zulke hoge eisen stellen aan het leven en wordt bewaard voor de Mammon.

Ds. A. J. Schalkoort