Aanbod niet voor iedereen

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Onze dominee schildert in zijn gebed altijd de mens af met een zeer diep zondebesef, tot benauwens toe en vraagt dan of de Heere in deze dienst het geloof wil geven aan deze mensen. Eigenlijk vraagt hij dus aan de Heere of Hij alleen het geloof wil geven aan degene die voldoen aan een zeer diep zondebesef. Deze stelling herhaalt hij vele malen in zijn preek. Daarmee wordt het evangelie beperkt tot alleen de groep mensen die hier aan voldoen. Deze vraag gaat dus niet over wel/niet zondebesef, maar deze vraag gaat over het aanbod van het evangelie. Door de stijl van preken en bidden van onze dominee is dit aanbod niet voor iedereen. Mijn vraag is of dit wel juist is.

Antwoord

Mijn eerste vraag is: heb je hierover met je dominee gesproken? Dat is de eerste weg die met dergelijke vragen gegaan moet worden. Daarom zal ik in mijn antwoord kort zijn.

Jezus zegt: komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven. Daarmee is geen voorwaarde gesteld: je moet eerst..., maar is de weg voor vermoeiden en belasten (van wat voor aard dan ook) geopend. Het evangelie is onvoorwaardelijk. De roeping welgemeend (zie Dordtse Leerregels, Hfdst.3,4, art.en 9).

Ds. W. C. Meeuse

Tags in dit artikel:

aanbod van genade