Misbruiker pleegt zelfmoord

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

05-09-2005, 00:00

Vraag

Ik heb twee jaar terug verkering gehad: vijf maanden lang waarvan hij me drie maanden seksueel heeft misbruikt. Hij manipuleerde me door te zeggen dat hij zelfmoord zou plegen als ik niet deed wat hij zei. Uiteindelijk heb ik het toch uitgemaakt en een half jaar later is hij van een viaduct gesprongen en dood was hij.

Maar goed. Ik heb er therapie voor gehad. Het enige waar ik nog mee zit, en dat vind ik een behoorlijk punt, ben ik nu weduwe? Volgens mij wel. Maar dan is het dus beter voor mij om alleen te blijven de rest van m’n leven. Tenzij ik dat niet volhoud, zeg maar. En stel dat ik toch trouw, dan stap ik niet rein het huwelijksbed meer in. Ik heb aan Jezus gevraagd of Hij me weer rein wil maken. Maar het voelt toch noch niet goed, want hij heeft me aangeraakt overal. En ik ben dus niet schoon meer en geen maagd meer. Daar loop ik op vast. Ik niet eens wat ik precies wil vragen. Misschien wil ik gewoon horen dat ik niet goed zit. Of dat ik het verkeerd aan Jezus heb gevraagd en dat ik gewoon wel rein ben. Maar waarom voelt het dan niet zo...


Antwoord

Wat moet jij een moeilijke tijd achter de rug hebben! Wat een bijzondere en mooie fase in je leven zou moeten zijn -het hebben van verkering, echte liefde ontdekken- is uitgelopen op iets afschuwelijks! Maar gelukkig hoef je daar geen punt te zetten. Er is hoop voor ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, de Verlosser en Redder uit alle nood en zonde.

Ben je nu weduwe? Nee, dat ben je niet, in mijn ogen! Ik ken het algemene oordeel dat als je geslachtsgemeenschap hebt gehad met een persoon je in de ogen van God met die persoon getrouwd bent. Toch denk ik dat daar niet voldoende Bijbelse onderbouwing voor te geven is. Als je vergaande seksuele contacten hebt gehad in een verkeringsrelatie, is er sprake van zonde. Zonde is iets fundamenteel anders dan trouwen en zeker iets anders dan een verbond. In Exodus 22: 16 en 17 staat de mogelijkheid dat een vader kan weigeren zijn dochter te geven aan de man die haar ontmaagd heeft. Het is dus geen automatisme om met die man te trouwen.

Het is de logische conclusie dat een jongen en een meisje die gemeenschap met elkaar hebben, vergeving aan elkaar en aan de Heere God vragen voor de zonde die ze gedaan hebben. En het is een idee om aan trouwen te denken als ze zich niet kunnen beheersen (1 Kor. 7:9). Maar trouwen is een beslissing die een wettelijke basis heeft. Voor de Heere God zijn ze niet getrouwd. De vader kan volgens de wet het huwelijk immers nog verbieden? Daarnaast staat nog het gegeven dat je gedwongen bent tot seksuele handelingen. Dat maakt de situatie ook anders. In incestueuze situaties stellen we toch ook niet dat het slachtoffer van seksueel misbruik moet trouwen met de dader? Stel je voor! Het huwelijk heeft een wettelijke basis en daarvan was bij jou geen sprake. Je bent dus geen weduwe en je hoeft niet je hele leven alleen te blijven. Maar natuurlijk is het erg jammer dat je niet onbesmet en nieuwe relatie kunt aangaan. Als er een nieuwe jongen in je leven komt, zal je op een gegeven moment toch je verhaal moeten vertellen. Dat is niet leuk. Maar voor de zuiverheid in de relatie die je dan wilt ontwikkelen, is het wel nodig.

Dat je walgt van wat is gebeurd, is logisch. De schaamte van het onrein geweest zijn kleeft je aan. Maar toch is dat niet het einde. In het Nieuwe Testament lees je de verhalen dat Jezus juist kwam om zondaren te reinigen! Daar worden dan ook de voorbeelden genoemd van heel grote zondaren! Van hoeren tot dieven tot moordenaars... Juist die mensen zocht Jezus op omdat Hij wist dat zij Zijn verlossing nodig hadden. In de Bijbel wordt ook het beeld gebruikt van het schoonwassen van kleren. Zo wil God doen aan die mensen die hun zonden belijden. Een ander voorbeeld is dat God zonden wil wegwerpen tot op de bodem van de diepste zee. Weg ermee!

Jij mag weer een nieuw begin maken en dat gun ik je van harte! Gods genade is groot genoeg! Aan Hem zal het niet liggen. Natuurlijk vergeet je nooit meer wat is gebeurd, maar je mag wel in de vergeving staan en leven. God nodigt je daar Zelf voor uit. Zo is wie in Christus is, een nieuwe schepping, zegt Paulus in 2 Kor. 5. Het oude is voorbijgegaan. Jij mag al je vuilheid in de vergevende en doorboorde handen van de Heiland leggen. Hij heeft de macht en de liefde je te reinigen.

Neem je toevlucht tot Hem en durf te vertrouwen dat wat Hij belooft echt waar is! De Heere wil ook jouw Herder zijn. Zelfs al ga je door een dal van diepe duisternis, Hij wil bij je zijn. Hij ziet je, kent je en geeft je graag wat je nodig hebt om met Hem te leven en voor dit leven met al z’n gebrokenheid.

Ik wens je Zijn zegen

Drs. Els van Dijk

Lees meer artikelen over:

maagdseksueel misbruik
Dit artikel is beantwoord door

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
    28-01-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
208 artikelen
drs. E.J. (Els) van Dijk

Bijzonderheden:

Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

Bekijk ook:

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb een groot probleem. Jaren geleden (ik was toen al wel volwassen) heb ik contact gemaakt op een (onder ons bekende) datingsite met een ouder iemand. Het contact begon onschuldig, ik zat wat in d...
2 reacties
05-09-2009
Waar komt de duivel vandaan? Hoe is hij ontstaan en was hij er van eeuwigheid? Waar kan ik dat in de Bijbel lezen?
Geen reacties
05-09-2008
In Richteren 15 staat dat Simson 300 vossen ving om daarmee het land van de Filistijnen in brand te zetten. Nu zeggen verklaarders (o.a. prof. Paul in de online Studiebijbel) dat het zeer onwaarschijn...
4 reacties
05-09-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering