(...) Wat kunnen de oorzaken zijn als er geen medische afwijkingen zijn, en wat ...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wij zijn nu een half jaar getrouwd en kijken vanaf het begin van ons huwelijk uit naar een zwangerschap. We hebben al een aantal keer ovulatietesten gebruikt. Toch is ons huwelijk tot nog toe niet bekroond met een zwangerschap. Het kan zijn dat er medische afwijkingen zijn, maar uit een andere antwoord bleek dat men daar tot een jaar na het huwelijk nog geen onderzoek naar doet. Wat kunnen de oorzaken zijn als er geen medische afwijkingen zijn, en wat kunnen wij eventueel doen om de kans op zwangerschap te verhogen? We zien de kinderzegen als gave van God en het gaat er niet om het heft in eigen hand te nemen, maar we willen wel graag doen wat we kunnen.

Antwoord

Een vrouw heeft iedere maand ongeveer 30 procent kans op een zwangerschap. Sommige vrouwen zijn de eerste maand al zwanger en bij andere vrouwen kost het gewoon even tijd voordat een zwangerschap zich aandient. Zo gaat dat nu eenmaal in de natuur. Het is net zoals bij het spel ”mens erger je niet” (misschien een wat rare maar wel duidelijke vergelijking). Juist als je zit te wachten op het gooien van een zes, lijkt het gewoon niet te lukken, terwijl je toch echt iedere keer een kans van één op zes hebt om een zes te gooien. Zo kan het ook echt even tijd kosten om zwanger te worden terwijl medisch gezien alles oké is.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

medisch