Mijn zusje is jaloers op mij

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Mijn zusje en ik hebben altijd een goede verhouding gehad. De laatste tijd ligt zij erg overhoop met zichzelf en reageert dit af op haar omgeving, met name op mij. Ik vind het moeilijk om hier goed mee om te gaan. We willen haar graag helpen, maar ze wil niet met iemand over haar problemen praten. Ik heb het idee dat ze jaloers op mij is. Ik heb (volgens haar) een lieve vriend, een leuke opleiding, ben evenwichtig enz. Dit mist zij. Hoe zou ik haar kunnen helpen?

Antwoord

Tja, je kunt niet zo heel veel doen, vrees ik. De jaloezie van een ander veranderen, is een onmogelijke opgave. Je kan haar het beste helpen door een opgewekte zus te blijven en door je zus positief te blijven benaderen. Terwijl je ook wel eens eerlijk mag zeggen dat je wel ziet wat er gebeurt en dat het je kwetst als zij jou onheus bejegent. Je kan ook proberen haar te helpen bij het nemen van positieve initiatieven die positieve energie opleveren. Als ik jou zo lees is je zusje druk bezig met wat zij mist in het leven. En natuurlijk word je daar een bitter mens van. Als zij gestimuleerd wordt in het zich richten op de dingen die zij wel heeft en waarvoor ze dankbaar mag zijn, helpt dat haar wellicht om uit de negatieve spiraal te komen waar zij nu in zit. Maar blijf jezelf, laat je niet meeslepen in negatieve gedachten of negatief gedrag. Probeer niet mee te doen aan het patroon dat kan ontstaan: negatief gedrag kan o zo gemakkelijk ander negatief gedrag uitlokken!

Het mooiste zou zijn als je zusje aan de praat raakt met iemand die niet zo nabij staat als familie (ouders, zusje), maar die meer van afstand een luisterend oor heeft en goede adviezen kan geven.
Als je zusje nog op school zit, is daar vast wel iemand die een dergelijke taak en professie heeft.
Anders is er misschien iemand in je kerkelijke gemeente die zij in vertrouwen kan nemen (predikant, jeugdouderling of jeugdleider). En als dat allemaal niet lukt en het probleemgedrag van je zusje in stand blijft, moet misschien gedacht worden aan een professionele instelling en hulpverlener. Maar het kan ook zijn dat je zusje even door deze periode heen moet omdat het alles te maken heeft de gebruikelijke jeugdperikelen waar ieder jongere (op z’n eigen manier) doorheen moet.

Nou, wijsheid en geduld gewenst! Verlies vooral je evenwicht niet, dat blijf je nodig hebben!

Drs. Els van Dijk

Lees meer artikelen over:

jaloers