Is het medisch gezond regelmatig zaadlozingen te hebben? (...)

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Is het medisch gezond regelmatig zaadlozingen te hebben? Ik ben een jonge man van 31, niet getrouwd en heb dus ook geen seks. Sinds een vol jaar ben ik gestopt met zelfbevrediging. Sinds die tijd heb ik echter niet meer een natte droom gehad. Alleen met plassen verlies ik soms een heel klein beetje sperma. Medici beweren nu dat dat voor met name de prostaat slecht is en je beter regelmatigere zaadlozingen kunt hebben. Oud sperma zou slecht zijn voor de prostaat. Is het om die reden beter om af en toe (en met welke frequentie dan?) aan zelfbevrediging te doen, of is er een andere methode? Graag uw antwoord, het is voor mij best belangrijk.

Antwoord

Voor de prostaat maakt het verder niets uit of er wel of geen zaadlozingen zijn. Zaadcellen die niet vrijkomen tijdens een zaadlozing, blijven in de bijbal in het scrotum (balzak) zitten en worden daar dan afgebroken. Overigens bestaat sperma slecht voor 1 procent uit zaadcellen en de rest bestaat uit zaadvocht. Dat laatste wordt voor een belangrijk deel gemaakt in de prostaat. Overigens verlies je met plassen geen sperma. Want als je een zaadlozing hebt, kun je niet plassen en als je plast, kun je geen zaadlozing krijgen. Dus medisch gezien maakt het niet uit of je wel of geen zaadlozingen hebt. Bovendien vinden zaadlozingen nog al eens spontaan plaats, tijdens de zogenaamde ‘natte droom’.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

medisch