Jarenlang verlangen naar ex-vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Er zijn al veel vragen gesteld over relaties in de vragenrubriek. Ik kon mijn vraag hier niet bij vinden helaas. Bijna twee jaar geleden heb ik een vriend gehad. Ik was 15 en mijn vriend was 16 toen we deze relatie kregen. We hebben twee jaar verkering gehad en toen ging het uit. Hij heeft vrij snel na onze relatie opnieuw een vriendin gekregen. Vorige week hoorde ik dat deze relatie ook weer over is. Onze relatie liep niet goed omdat we allebei jong en met onszelf bezig waren. Nu ben ik 19 en mijn ex-vriend is 20. Nog steeds heb ik het verlangen naar mijn ex-vriend, dit is eigenlijk nooit weggegaan. Ik heb een paar keer afgesproken met andere jongens, maar merkte iedere keer dat mijn liefde tegenover mijn ex-vriend nog te groot is. Ik heb veel boeken gelezen over liefde, maar toch blijf ik het gevoel hebben dat ik ooit nog met mijn ex-vriend zal trouwen. Ik zou dit graag aan hem laten weten, maar ben bang voor een afwijzende reactie van hem. Hoe kan ik omgaan met deze liefde voor hem? En moet ik contact met hem zoeken of is dit niet verstandig?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, wat is wijsheid... je wilt contact zoeken met je ex-vriend én je bent bang voor (opnieuw) afwijzing. Het is één van de beiden, toch? Óf je zoekt contact en neemt het risico van afwijzing, óf je zoekt het contact niet, maar blijft met je ‘verlangen’ zitten.

Met je 15e ben je inderdaad nog erg jong en verandert er nog veel. Hoe is dat nu je ‘al’ 19 bent? Eerlijk gezegd, denk ik dat je ook nu nog niet zo zeker kunt zijn dat hij het wérkelijk en hélemaal is. Want áls dat zo was, néém je het risico van afwijzing. Dan wil je niet met twijfel blijven rondlopen, maar wordt het óf ‘ja’ óf ‘nee’ en neem je de consequenties van jullie beider keuze op de koop toe.

Bedenk echter wél, dat zijn huidige relatie nog maar net beëindigd is. Wellicht heeft hij juist nu even bedenktijd nodig, of wil hij een poosje met rust gelaten worden. Jij kent hem, en kunt het beste beoordelen wat op dit moment verstandig is!

Sterkte gewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering uit