Kerkelijke bevestiging huwelijk na overspel

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Als iemand na overspel gescheiden is (na langdurig incest met jong meisje), mag diegene zijn volgende huwelijk dan wel weer in de kerk laten bevestigen?

Antwoord

De Heere Jezus geeft duidelijk antwoord op deze vraag: er is alleen reden tot echtscheiding als er sprake is van overspel. En dan leert Paulus dat degene, die zonder zijn of haar toedoen de nadelige partij is, gerechtigd is weer te trouwen.

Hoe zit dat dan? Wel, degene, die overspel doet, moest naar de wetten van Mozes gedood worden. Dat dit vonnis niet (altijd) voltrokken werd, is een andere zaak. Maar, omdat naar de wet van Mozes de overspelige gedood zou moeten zijn, was de ander vrij om opnieuw te trouwen en zou daardoor ook, in onze tijd gesteld, in de kerk het huwelijk mogen laten bevestigen. De overspelige, die weliswaar om welke reden niet gedood was, bleef schuldig staan. En daarom was het voor dezulken niet mogelijk opnieuw te huwen. En kan dus ook geen volgend huwelijk kerkelijk bevestigd worden. Dat dit heden ten dage wel veelvuldig gebeurt, wil niet zeggen, dat het naar de Schrift is. Christus zegt dan: maar Ik zeg u...

Samengevat: een man en vrouw zijn getrouwd, de man pleegt overspel, waarom het huwelijk ontbonden wordt. Dan is de vrouw vrij om te huwen en het huwelijk kerkelijk te laten bevestigen. De man echter niet, want volgens Gods Woord had hij gedood moeten worden. Kan ook andersom zijn, dat de vrouw de overspelige is.

Hiermee wil ik niet zeggen, dat dezulken niet zalig kunnen worden. Dat zien wij bijvoorbeeld aan Rachab de hoer. Maar dan zal het ook schuld worden en zijn, die beleden zal worden.

Wat ik nog wel wil opmerken, dat wij vaak het zevende gebod gebruiken alsof dit het enige gebod is dat overtreden wordt en waarbij de vinger wordt uitgestoken. Als ik gelogen heb, of gestolen heb, ben ik volgens Christus ook een overtreder van het zevende gebod, want we zijn schuldig geworden aan het overtreden van al Gods geboden.

Hiermee praten we de zonde niet goed, maar we hebben ons ook niet te verheffen boven de zondaar. Dan zullen wij alleen kunnen zeggen: alzo zegt de Heere, waarbij we met de ander buigen onder dat Woord.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Tags in dit artikel:

echtscheidinghertrouwenoverspel