Via geslachtsgemeenschap met elkaar verbonden

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Wanneer je als jongen en meisje d.m.v. geslachtsgemeenschap aan elkaar verbonden bent, mag je dan nog uit elkaar of 'moet' je dan ook trouwen? Dit gaat over het moment als een jongen en een meisje nog verkering met elkaar hebben.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller/-ster,

Typisch een vraag voor onze tijd, omdat het voor veel jongeren blijkbaar helemaal bij verkering hoort om ook geslachtsgemeenschap te hebben. Bijbels is dit niet, ook al ben je er vast van overtuigd dat je met de huidige vriend of vriendin zulk trouwen. Seksuele gemeenschap hoort thuis binnen de bedding van het huwelijk waarin liefde èn trouw hun plaats hebben; trouw die openbaar beloofd is.

Je vraag is: Moet je trouwen als je geslachtsgemeenschap gehad hebt! Mijn antwoord is heel kort: JA! Dat is immers de keus die je maakt door zo samen te leven. Geslachtsgemeenschap is geen ‘speeltje’ voor mensen op weg naar volwassenheid!! Evenmin voor volwassenen. Geslachtsgemeenschap is een gave die de Heere aan mensen geeft om het hoogtepunt van de liefde tot uiting te brengen, maar dan wel binnen de bedding van het huwelijk. Naar dat hoogtepunt leef je in verkeringstijd toe. Een spannende tijd; in die zin dat je vanuit het leven met de Heere elkaar respecteert en je niet aan de ander opdringt of de ander verleidt (via lage truitjes/blouses). Daarom moet je niet zo hard lopen in verkeringstijd. Eenwording is niet in de eerste plaats een lichamelijke aangelegenheid, maar een geestelijke. Je moet geestelijk bij elkaar passen en naar elkaar toegroeien. Het lichamelijke geeft doorgaans geen probleem.

Stel je voor dat je moet trouwen en geestelijk niet bij elkaar past..., dan heb je een probleem. Moet je dan toch trouwen? Dat is een heel moeilijke vraag. Ik blijf zeggen: JA! Maar soms is er geen andere weg dan niet te trouwen, omdat je dan wellicht samen ongelukkig bent en als er kinderen komen zij mogelijk ook ongelukkig worden. Wat moet je dan doen? Je schuld belijden voor de Heere. Zeg oprecht tegen Hem dat je verkeerd gehandeld hebt en gekozen hebt voor het genot en niet voor God. Vraag vergeving van je zonde. En ga heen en zondig niet weer!!!

Ga niet met elkaar om als lustobjecten. Verlaag de gave van de seksualiteit niet tot iets vulgairs. Bewaar seksualiteit, in de zin an geslachtsgemeenschap, voor wat het is: Gods huwelijksgeschenk!

Ds. J. van het Goor

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk