Twee collectezakjes voor het zelfde doel

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

De inzameling van geven is een belangrijk onderdeel van de eredienst. De Heidelbergse Catechismus leert ons dat we “aan de armen christelijke handreiking” doen. Daarnaast is er meestal een collecte voor de kerk (tot instandhouding van de eredienst). Nu gaan er in mijn kerk twee collectezakjes rond, die allebei bestemd zijn voor de kerk. Ik denk dat dit gebeurt om bepaalde tekorten te dekken. Nu mijn vraag: Mag een predikant de gemeente niet opwekken meer te geven in één collecte dan de twee collectezakjes voor het zelfde doel rond te laten gaan? Ik bedoel: het is toch een kwestie van offervaardigheid van de kerkmensen, dan een praktische oplossing van twee zakjes voor één doel?

Antwoord

Inderdaad is de ‘dienst der offerande’ een belangrijk onderdeel van de eredienst. Ook ik kom nogal eens in kleinere gemeenten en evangelisaties tegen dat men twee collecten houdt, maar beide voor hetzelfde doel, namelijk: de kerk. Begrijpelijk, maar m.i. niet juist.

Als we geroepen worden om ook de behoeftige medemens te gedenken (en dat is zeer bijbels: 1 Kor. 16) zal de kerkvoogdij (of hoe het in welke kerk ook mag heten) moeten overleggen dat de gemeente opgeroepen wordt om ook te geven voor diaconale doelen en daar een collecte voor moeten houden, liefst elke week.

We kunnen het echt wel missen, zij het dat we dan misschien iets anders moeten nalaten.

Tags in dit artikel:

collecte