(...) Als Hij altijd bij Gods kinderen blijft, hoe kan het dat zij toch in de zo...

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

In Johannes 14 vers 16 staat: “En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid.” Deze andere Trooster is de Heilige Geest. Als Hij altijd bij Gods kinderen blijft, hoe kan het dat zij toch in de zonde vallen?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Heel kort kan het antwoord zijn: juist omdat de Heilige Geest bij/met Gods kinderen blijft kunnen zij wel vallen in zonde, maar niet afvallen van het geloof. We zouden dat zo voor kunnen stellen: de Heilige Geest blijft altijd met Gods kinderen, maar Zijn kracht/invloed kan Hij inhouden, laten verminderen. Hetzij om te beproeven, hetzij omdat Hij door de gelovige zelf bedroefd is. En als Hij Zijn invloed inhoudt, dan kunnen en zullen allerlei zonden de overhand krijgen. Maar omdat Hij nooit weggaat van de gelovigen zorgt Hij ervoor dat er vroeg of laat toch weer inkeer en berouw komt. Anders zou het leven met God ook geen léven meer zijn van waken/bidden/strijden/nederigheid, maar verworden tot een automatisme van hoogmoed, zelfgenoegzaamheid en luiheid.

Heel mooi zijn deze dingen ook beschreven in de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 5 paragrafen 1 t/m 7, met name 1,3,4,7.

Ds. D. Breure

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kockengen