Gewetensbezwaar bij zondagswerk

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 2 reacties

Vraag

Als je een uitkering ontvangt en uiteindelijk geholpen wordt met passend werk te vinden schrijft de wet het volgende voor: (een voorbeeld).

“Stel dat u op basis van uw geloofsovertuiging niet op zondag wilt werken. Mag u dan functies weigeren waarbij op zondag gewerkt moet worden? Het antwoord is nee. Er zijn veel banen in Nederland waarbij op zondag gewerkt moet worden. Denkt u maar eens aan de brandweer, de politie of tal van banen in de horeca. De Arbeidstijdenwet verbiedt het werken op zondag niet. Wel is het werken op zondag aan regels gebonden.”

Wat kan je doen als je hier (als gewetensbezwaarde) tot horeca-werkzaamheden wordt gedwongen?

Antwoord

U wilt graag werken, maar u hebt gewetensbezwaar bij het werken in de horeca. Wat te doen als het UWV dit toch stelt als passend werk.

Het aanvaarden van passend werk wordt zeer gestimuleerd door het UWV. Het niet aanvaarden van passend werk heeft consequenties. Dan kunt u een lagere uitkering krijgen. Of uw uitkering kan zelfs stoppen.

Het begrip passend werk wordt besproken in de Richtlijn passende arbeid. Hier de link naar deze richtlijn.

De vragensteller haalt een citaat/voorbeeld  aan die staat op de site van judex.nl. Dit citaat/voorbeeld staat dus niet als zodanig letterlijk in de wet.

Mocht u in gewetensnood komen doordat u bepaald passend werk moet aanvaarden van het UWV en het UWV geeft geen gehoor,  neemt u dan contact op met de RMU 0318-543030. In overleg met u nemen wij dan contact op met het UWV om uw bezwaren toe te lichten.

Jannie Voortman, RMU

Tags in dit artikel:

juridischRMUzondag
2 reacties
43843
Getrouwheid en Gods nabijheid toegewenst.
drernie
Politie en brandweer zijn noodzakelijk, ook op zondag. Daarom moeten deze beroepen niet op één hoop worden gegooid met werken in de horeca (op zondag).