Vriendin met ups en downs

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Een goede vriendin van me heeft veel meegemaakt. Er was onder andere geen stabiele thuissituatie. Ze is een zuster in het geloof. Ik merk bij haar enorme ups en downs, zowel psychisch als geestelijk. Soms ziet zij het leven niet zitten en is depri en soms is ze vol van Gods liefde en vol goede moed. Dit vind ik lastig, omdat ik niet weet hoe die grote verschillen (soms in een paar uur) kunnen ontstaan. Ook komt ze dan afstandelijk en soms zelfs vijandig op mij over. Welke tips heeft u om haar te bemoedigen? Op welke manier zou ik voor haar een vriendin kunnen zijn, zonder me op te dringen, maar uit liefde er voor haar te zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe zou je een goede vriendin kunnen zijn? Gewoon, door er te zíjn! Je vriendin kent pieken en dalen die elkaar soms snel opvolgen. Nu zullen er ongetwijfeld reacties komen over medicatie die heftige gevoelens kunnen afzwakken, maar dat is het probleem van je vriendin. Je zou haar kunnen aanraden om naar haar huisarts te gaan, maar meer dan dat is jouw taak niet. Er zíjn in goede en kwade dagen is voor haar minstens zo belangrijk. Dat dat soms voor jou moeilijk kan zijn is zeer zeker zo. Maar als je bedenkt dat die stemmingswisseling niet met jou als persoon te maken heeft, wordt het wellicht gemakkelijker om ‘nabijheid’ op te kunnen brengen.

Over hoe die verschillende belevingen bij je vriendin ontstaan kan ik hier niets zeggen, want dat weet ik ook niet zomaar. Wellicht heeft haar geschiedenis (veel meegemaakt, schrijf je) hier mee te maken. Misschien is het mogelijk om in een ‘goede periode’ haar er eens naar te vragen. En dan zou je mogelijk ook kunnen zeggen wat haar veranderend gedrag met jóú doet. Overigens is daar wel táct voor nodig. Maar goed, jij kènt je vriendin.

Alle goeds hierin toegewenst voor jou en voor je vriendin,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

vriendschap