(...) Waarom is het christelijk geloof de waarheid? (...)

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Nadat ik na een tijd van gehoorzaam opgevolgde christelijke opvoeding kritisch naar zaken ben gaan kijken, ben ik in mijn geloof terug naar vakje 0 gegaan. Ik zou graag willen weten: Waarom is het christelijk geloof de waarheid? Op het moment ben ik het 'oprechtst' tegenover mezelf als ik gewoon eerlijk zeg: het christelijk geloof kán de waarheid zijn. (Ik heb geen 'keuzemaak-angst' ofzo, ik trek gewoon deze conclusie dat.) Ik lieg als ik zeg dat ik zeker weet dat het de waarheid is en ik lieg als ik zeg dat ik zeker weet dat het niet de waarheid is. En naar mijn mening kan dat ook niet veranderen. De waarheid van het geloof baseren op innerlijke gevoelens vind ik zeer gebrekkig. Graag wat gedachten hierover.

Antwoord

Beste vragensteller,

Dat is een stevig dilemma waar je in zit. Toch niet hopeloos of uitzichtloos. Ik weet je leeftijd niet, maar twijfel aan deze kernen is niet vreemd. Als christen kan ik natuurlijk vrij makkelijk zeggen (zie Joh. 14) dat er maar één Weg, één Waarheid en één Leven is en dat is Jezus Christus, en Die gekruisigd. Ondertussen worstel jij met de vraag of de Bijbel de waarheid spreekt. Persoonlijk vind ik het altijd indrukwekkend dat er geen andere wereldgodsdienst is, waar een ANDER betaalt voor mijn schuld. In al die andere godsdiensten komt de leer van de verlossing neer op eigen werken. in wat voor zin of vorm dan ook. Mijn werken maken mij niet zalig, mijn godsdienst niet (hoe rechtzinnig misschien ook), mijn bidden en Bijbelllezen niet (hoe noodzakelijk ook als middel), maar de genade van de Heere Jezus Christus, want er is onder de hemel geen andere NAAM, door WIE wij zalig moeten (en gelukkig ook ´mogen´) worden dan de naam van Jezus. (Hand. 4:12 / zie ook Hand 3:16). Heerlijk dat te weten en heerlijk dat te ervaren.

En ik geef je gelijk dat het gebrekkig is om de waarheid van het geloof te baseren op innerlijke gevoelens, hoewel het zonder gevoel ook niet gaat. De waarheid van het geloof baseer ik op de Schriften en op de Schriften alleen, “want die zijn het, die van MIJ getuigen”. Laat je zakken op het Woord van God, want een beter fundament ken ik niet. Geloof is niet alleen een zekere kennis , maar ook een vast vertrouwen (zie Heid. Catechismus zondag 7). Uitgangspunt is dus ook:Gods Woord is de waarheid en dat levert weerstand op in ontmoetingen met andersgelovigen, maar ook in ontmoeting met mijn eigen vlees. Immers, dan moet ik het heft van mijn leven uit handen geven en me restloos over geven aan die liefdevolle Leidsman.

“Geef de Heiland ´t roer in handen
van je aardse levensschip.
Hij zal veilig je doen landen
Hij kent elke rots en klip.”

Niet voorop gaan dus, maar HEM volgen, waarheen Hij de weg met jou ook gaat.

Hopelijk heb je aan deze gedachten wat meer steun in de worsteling om de waarheid te kennen. Goede strijd toegewenst, waarbij het machtigste wapen het Woord van onze levende God is.

Groetjes,
J. M. Strijbis