Het bloed van Jezus Christus onrein achten

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Wat betekent het om, zoals in Hebreeën staat, het bloed van Jezus Christus onrein te achten? Is daar ook geen inkeer van mogelijk?

Antwoord

Wat betekent het wanneer wij het bloed van Jezus Christus onrein achten? Wanneer we de verzen lezen die aan Hebr.10:29 vooraf gaan, (nl. 26-28), merken we dat het hier gaat om de zonde tegen de Heilige Geest. "Zo wij willens zondigen nadat wij kennis der waarheid hebben ontvangen, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden".

Wie dus opzettelijk en moedwillig, tegen beter weten in zondigt. Dat komt tot uiting o.a. doordat het bloed van Christus vertreden wordt. Dat wil zeggen, een teken van de grootste minachting en die het bloed onrein acht, d.w.z. nietswaardig acht, overal voor te gebruiken behalve voor het doel waarvoor Jezus het gaf, nl. tot reiniging van alle zonden. Zo'n iemand leeft bewust een leven van zonden wat Christus en de Heilige Geest versmaadt. Ook hier geldt: wie deze zonde doet bekommert zich er niet om of er nog vergeving is. Men volhardt en verhardt op deze weg. Wie echter met de gedachte aangevallen wordt deze zonde gedaan te hebben, toont het kenmerk deze zonde niet gedaan te hebben. Wel is het zaak dat we ook met deze dingen de toevlucht nemen tot het alles reinigend bloed van de Heere Jezus.

Ds. A. J. Schalkoort