Kind van God en wedergeboren

drs. J. Hoekman / 3 reacties

Vraag

Hoe kan je weten of je een kind van God/wedergeboren bent?

Antwoord

Dit is dezelfde vraag als: hoe kun je weten dat je gelooft? Alleen is het eerste vanuit God gezien door het wederbarende werk van de Geest en het (geschonken) geloof is vanuit de mens gezien, dezelfde vraag.

De HC zegt heel eenvoudig dat een waar geloof zowel een weten en het voor waar houden wat God in Zijn Woord zegt en een vast vertrouwen door de Heilige Geest in mijn hart gewerkt waardoor ik mag weten dat ik om Christus’ wil Zijn kind ben! Het lijkt dus alles aan te komen op iets weten of kennen, dat zal bij jou ook geen probleem zijn neem ik aan, omdat je waarschijnlijk met het Woord van God bekend bent en misschien wel met de paplepel is ingegoten.

De grote moeilijkheid zit in het tweede gedeelte, het vertrouwen door de Heilige Geest gewerkt! Het probleem van deze Zondag is, dat de HC mensen aanspreekt die ‘WETEN’ dat ze eigendom van Christus, maar dat is nu net jouw vraag: hoe weet ik dat dan zeker?

Ik wil niet negatief doen of je ontmoedigen, maar als geloven “een zeker weten” is, dan is het geen geloof meer. Dan is het een weten met het verstand, zoals ik weet 1 + 1=2. Al zou de duivel duizende keer zeggen in mijn hart dat het drie is, dan zou ik hem nog niet geloven. Dan zou dat wetende ‘geloof’ ook nooit twijfelen, MAAR nogmaals, dan is het geen GELOOF meer!

Geloven overstijgt ons weten en het overstijgt ook ons vertrouwen. Omdat het geloof Gods genadegeschenk is. En de Heilige Geest maakt dat bekend aan en in een mens! Hoe? Bij ieder op zijn/haar eigen wijze!

Maar weet je het dan nooit zeker? Jawel, maar het is niet zo dat ik het weet en vast vertrouw en dat het dan geloof is, MAAR het is andersom: ik geloof en daardoor weet ik het en vertrouw ik erop. Daarom had ik ook liever de Catechismusvraag omgekeerd, bijv.: Wat is een waar geloof? Antwoord: Dat werkt de Heilige Geest in ons, waardoor wij het met het verstand gaan weten en in ons hart gaan vertrouwen.

Nu nogmaals naar jouw vraag, de wedergeboorte is niet hetzelfde als het weten dat je een kind van God bent! Je kunt bijv. al wedergeboren zijn, terwijl je het op dat moment misschien nog niet eens weet of, zoals jij, het niet zeker weet! Dat ligt niet aan de Heilige Geest, maar dat ligt aan heel veel andere factoren in ons: opvoeding, preken, gezin, karakter enz.!

Esther zei: kom ik om dan kom ik om! Weer een ander zegt: het is een sprong, zelfs soms in het diepe, terwijl je denkt dat je niet kunt zwemmen! Dat is die geloofstwijfel, waar ook dominees gewoon last van en verdriet over hebben, omdat geloofstwijfel een enorme zonde is. Het is meer eer geven aan de duivel dan aan Christus.

Want we vergeten iets heel belangrijks! Als jij die sprong in het diepe waagt, dan is dat in Christus geen waagstuk. Want jij bent niet het Hoofd, jij bent het lichaam! Wat meer, je bent Zijn lichaam. En als een zwemmer in het water springt dan is het lichaam ONDER water en het HOOFD boven water. Dat WEET je, dat VERTROUW je, dat GELOOF je! Of niet? Door dat Hoofd ademen wij en blijven wij ondanks dat ons lichaam a.h.w. verdrinkt: met al ons weten en vertrouwen, TOCH in leven door Hem Die als ons HOOFD de LEVENDE is!

Die geloofszekerheid moet je niet in jezelf zoeken en die kun je ook niet in jezelf vinden! Die ligt vast (is zeker) in Christus. In Zijn Persoon en in Zijn werk! Leef ALSOF je gelooft dat je geloof hebt ontvangen en laat de rest van het werk maar aan die Drie-Enige God over! Met alsof bedoel ik: Werkt uzelf zaligheid met vreze en beven, want het is God die beide het willen en het werken in u/jou werkt!

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
Van de Ark op Urk

Lees meer artikelen over:

bekeringgeloofszekerheidwedergeboorte
3 reacties
CrA
Hoe kan je weten dat je een kind van God bent?
De Geest Zelf getuigt met onze geest, dat wij kinderen van God zijn(Rom. 8:16)
In de mond van twee of drie getuigen zal elke zaak vaststaan( 2 Kor. 13:1).
panny
De eerste brief van Johannes geeft duidelijke antwoorden op deze vraag!
mieptruus
God is duidelijk in Zijn Woord.
Johannes 5:24
24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven.

Numeri 23:19
19 God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?
Dit ontkennen is God tot leugenaar maken.