Narnia-boeken

drs. J. Hoekman / Geen reacties

27-03-2006, 00:00

Vraag

Laatst had ik een gesprek met iemand. Zij vertelde dat haar dochter (tweede klas van reformatorisch voortgezet onderwijs) een leerkracht heeft die Narnia-boeken voorleest. Ze wist niet precies hoe ze hier mee om moet gaan. Kunt u ons meer vertellen over Narnia en de argumenten voor en/of tegen?


Antwoord

Ik zou graag willen, maar ik heb het boek niet gelezen en op dit ogenblik zie ik niet de kans om dat te doen! Ik heb wel een deel van de film gezien! Ik denk niet dat we via allerlei zogenaamde onschuldige beelden moeten proberen iets over de Bijbel te zeggen! Het gevaar bestaat dan al snel, dat je dan bij het lezen van de Bijbel allerlei beelden in je gedachten produceert die ver van de waarheid verwijderd zijn. Maken we al niet genoeg (afgods)beelden van de Heere Zelf?

Ook is Goede Vrijdag niet een story met een happy ending, maar een bittere noodzakelijkheid om verzoening te ontvangen voor onze zonden. En zo heeft Jezus Christus ons verlost, dwars door dat vreselijke lijden heen. Dat is niet een soort tekenfilmverhaal, maar dat is wereldgeschiedenis. Ik heb ook les gegeven op een Reformatorische school en vind het werkelijk belachelijk dat een docent dat doet, terwijl hij of zij beter op dat moment het mooiste boek, de Bijbel, wat een kracht Gods is tot zaligheid, had kunnen voorlezen. Maar dat is niet populair genoeg en dan is de leerkracht waarschijnlijk ook niet populair genoeg. We zijn dan als school ver van de werkelijkheid van Goede Vrijdag en Pasen afgedwaald. Zodra het Evangelie populair wordt, dan is het geen Evangelie meer, maar een mengsel van cultuur en verwereldlijking!

Laten we hiervoor waken. Laten wij als docenten weer energie steken in het voorbereiden van goede Bijbelstudie, zodat we de boodschap van dit geweldige Evangelie in hun weerbarstige hart leggen. Laat ons aller gebed voor onze jeugd zijn: O, Heilige Geest werk toch die 9-voudige vrucht in hun harten uit, zodat ze als de Heere Jezus dienstbaar zullen zijn voor hun naaste. En heeft de Heere Jezus ook niet Zelf in Johannes 13 gezegd: “Indien Ik uw voeten niet wasse, dat hebt gij geen deel met Mij”.

Ik zou mij diep schamen als zo’n docent mijn collega was en ik bid dan ook of de Heere zijn/haar hart wil veranderen, dat hij/zij zal inzien: “En zij zagen niemand, dan Jezus alleen...”.

Ik hoop dat u wat hebt aan het antwoord dat ik niet heb gegeven!!

Met broederlijke groet,
ds. J. Hoekman

Naschrift:

Ik wist niet dat mijn antwoord openbaar op internet kwam. Dat verandert niet mijn mening, want ik vind nog steeds dat de literatuur die op Reformatorische scholen soms moet worden gelezen (zoals de Griekse mythen) niet thuis horen op een school met een dergelijke identiteit! Maar ik bied wel mijn excuses aan, aan die lerares en aan haar moeder, vanwege mijn domheid. Want ook als het antwoord privé zou zijn, getuigt het nog niet van wijsheid om zo snel te oordelen over een situatie waarvan ik de details niet wist, publiek of privé!

zie ook het vervolgartikel.

Lees meer artikelen over:

boekenC.S. Lewis
Dit artikel is beantwoord door

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
    27-01-1962
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
107 artikelen
drs. J. Hoekman

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik (21) heb momenteel een relatie van een aantal maanden met een geweldige vriend (21). We mogen allebei geloven dat we door God aan elkaar zijn gegeven, en houden zielsveel van elkaar. Echter zijn we...
Geen reacties
27-03-2023
Als je kerkelijk jeugdwerk hebt, mag je dit gaan veranderen? Of moet je alles bij het oude laten en na een paar jaar stoppen omdat niemand meer komt?
Geen reacties
27-03-2005
Ik ben enige maanden geleden in verband met mijn huwelijk overgegaan naar een ander kerkverband. Ik kom vanuit de Gereformeerde Gemeenten (van huis uit niet, maar heb daar zelf heel bewust belijdenis ...
Geen reacties
27-03-2017
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering