God ver van me is

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Ik heb de laatste tijd steeds het gevoel dat God ver van me is. Dan ben ik bang voor de duivel en raak in paniek. Ik heb een ziekte waardoor ik vaak moe ben. Ik voel me dan vaak heel waardeloos en verdrietig.

Antwoord

Het valt allemaal niet mee, merk ik aan deze enkele regels van jou. Je hebt een ziekte en bent daardoor vaak moe. Je voelt je dan vaak waardeloos en verdrietig. Bovendien heb je het gevoel dat God ver van jou vandaan is en ben je bang voor de duivel en raak je daardoor in paniek.

Met de beschrijving van wat je allemaal hebt, ben ik begonnen met je ziekte. Zou het kunnen zijn dat daarin de oorzaak ligt van wat je allemaal aan negatieve gevoelens hebt? Een ziekte kan een heel deprimerende werking hebben. Dan zie je alles van de donkere kant. Dat kan dan ook van invloed zijn op het geloof. Wat kan dat een strijd geven.

Hoe moet het nu verder met jou? Twee keer spreek je in je vraag over gevoel.  Je hebt het gevoel dat God ver weg is, en je voelt je dan vaak waardeloos en verdrietig. Zulk gevoel kan heel overheersend aanwezig zijn. En dat je dat maar niet weg kunt krijgen. Toch is het niet het belangrijkste, wat je voelt. Dat is maar iets heel subjectiefs. Belangrijk is om in zulke omstandigheden het Woord van God te openen. Daarin komt God tot ons. Heel persoonlijk spreekt Hij tot ons. Dat is al iets van de aanwezigheid van God in ons leven. Belangrijk is ook om te zien hoe God tot ons gekomen is in de Heere Jezus Christus. In de Heere Jezus is God ons zeer nabij gekomen, en zegt Hij: zie, ik ben Uw heil alleen.

Voor God ben je ook niet waardeloos. Je bent Zijn schepsel. Voor Hem ben je van betekenis.
En misschien beteken je wel meer voor een ander, dan je zelf wel denkt. Wel wil ik je aanraden, als de negatieve gevoelens aanhouden, om die met een dokter te bespreken. ’t Is belangrijk als je met Gods hulp eruit probeert te komen. Maar het kan nodig zijn, dat je toch ook wat extra ondersteuning of begeleiding daarin nodig hebt.

Hartelijke groeten,
ds. W.G. Hulsman