Ik ben één keer ongesteld geweest toen ik 16 jaar was. Nu ben ik 22 en niet meer...

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik ben één keer ongesteld geweest toen ik 16 jaar was. Nu ben ik 22 en niet meer ongesteld geweest. Ik ben al een keer bij een huisarts geweest, maar die zegt maar dat het van de stress komt. Wat kunnen oorzaken hiervan zijn? Kan dit door een verkrachtingstrauma komen? Of is dit altijd medisch van aard?  Ik heb verkering en we willen graag trouwen. Ik vind het alleen zo moeilijk, omdat ik niet weet of ik wel vruchtbaar ben. Kunt u mij hier een antwoord op geven?

Antwoord

Dank u wel voor deze voor u belangrijke vraag. Secondaire amenorroe noemen we dit verschijnsel, omdat er een keer een menstruatie is geweest (anders primaire amenorroe.) Dit is een belangrijk teken, want dan weet u dat u kunt menstrueren. Waarom daarna niet meer, is een zaak van onderzoek door een gynaecoloog. Er kunnen stoornissen zijn in een van de centra die de menstruele cyclus regelen, bijvoorbeeld de hypofyse (hersenaanhangsel) kan te weinig de eierstokken stimulerende hormonen geven of een te veel van een bepaald hormoon. Maar het kan ook zijn dat de eierstokken onvoldoende response geven. Daarnaast zou het ook kunnen dat de reactie van het baarmoederslijmvlies op de eierstokhormonen te gering is. Door stress kan zeker een verstoorde balans ontstaan, maar ook bijv door een te hoge werking van de schildklier of bij extreme lichaamsbeweging. Voorbeelden: balletdanseressen en topsportsters.

Gezien uw toekomstplannen zou ik u onderzoek door een gynaecoloog aanraden (neem dit antwoord maar mee).

Ik hoop dat dit antwoord voor u voldoende is.

Dr. A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

medisch