Psalmen zuiver als goud

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Ik citeer: “Gezangen en gospel en opwekkingsliederen hoeven zeker niet perse verkeerd te zijn, maar in de Psalmen zingen we God Zijn eigen Woord toe. Dat hoeft niet eerst getoetst te worden aan het Woord, want het i­s Gods Woord. Zuiver als goud, zonder enige vermenging met menselijke dwaalleringen.” Kun je dit wel zo stellen? Ik meen dat er in sommige psalmen wel zeker een verlichtingsdenken is te bespeuren. En de psalmen zijn toch niet geïnspireerd en ook niet letterlijk weergegeven uit de Bijbel? Vinden jullie gospel en opwekking wel verantwoord om naast psalmen gebruiken?

Antwoord

Bedankt voor de vraag. Ik begin maar aan het eind van je vraag.

1. Wat moeten we vinden van gospel en opwekking? Zulke liederen zul je per geval moeten bekijken. Sommige zijn verantwoord, andere niet. Je zult ze moeten toetsen aan het Woord van God. Er zijn prachtige liederen die heel mooi de Bijbelse boodschap vertolken. Vaak kun zulke liederen meteen herkennen omdat ze dicht aansluiten bij bepaalde bijbelteksten.

2. Ik ben het met het citaat eens. Als we psalmen zingen, dan zingen we Gods Woord. We zingen dan uit het liedboek dat de Heere Zelf aan ons heeft gegeven. Ontzettend rijk en doorleefd.

3. In de berijming van de psalmen kunnen natuurlijk verkeerde dingen sluipen. Toch kom ik in de meest gebruikte berijming (van 1773) nauwelijks iets verkeerds tegen. Ik zou niet eens zo snel voorbeelden weten. Het meest bekritiseerd is de uitdrukking “Opperwezen”. Maar dat is ook wel een beetje: wat zoek je er achter. Het is een weergave van “Heere der heren”, allerhoogste Heere. Dat zit er dan toch wel in, dacht ik. In ieder geval vallen de inhoudelijke tekorten van een psalmberijming in het niet vergeleken met het vele kaf onder het koren van allerlei liederen.

Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

Psalmen