De woeste weg

B.S. van Groningen / 4 reacties

Vraag

Ik ben belijdend lid van de Gereformeerde Gemeenten. Nu heb ik de laatste jaren steeds meer vragen over de leer van de kerk, met name over de verhouding tussen wet en evangelie. Ook over het 'schema' dat gehanteerd lijkt te worden met betrekking tot de bekering.

Ik heb onder andere gekeken op de site van De woeste weg. Daar kwam ik een artikel tegen met weerleggingen tegen de leer van de Ger. Gem. In dat artikel wordt er van uitgegaan dat de Ger. Gem. 25 leerstellingen heeft, waarvan er twee weersproken worden. Nu is mijn vraag (liefst aan een Ger. Gem.-beantwoorder): klopt het dat de leerstellingen het geheel van de leer van de Gereformeerde Gemeenten samenvat? Is dit een officieel stuk? Zo ja, sinds wanneer en door wie is het geschreven? En wat denkt u van de weerleggingen die er bij staan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Graag zou ik van gedachten wisselen over je vraag, maar wat je me aangereikt  via de website: de woeste weg is zo uitvoerig, dat het onmogelijk is om via Refoweb dit op een korte, bondige manier te realiseren. Zoveel artikelen, zoveel teksten, zoveel meningen, wie deze artikelen er niet bij heeft, stuur ik een doolhof in.

De verhouding wet en evangelie is door velen al besproken, om een korte samenvatting te geven is niet gemakkelijk. De Wet -hebben wij altijd geleerd- is een tuchtmeester tot Christus, naast de kennis van de zonde en de regel der dankbaarheid. De hele brief aan de Galaten geeft duidelijk aan, waar het aan schort. We mogen wet en evangelie niet met elkaar vermengen, maar in de heilsorde hebben zij beiden hun plaats.

Wat die 25 leerstellingen betreft, ik heb ze niet kunnen vinden, en het is zeker geen officieel stuk. Helaas heeft iedere kerk zijn eigen accenten, maar de artikelen waar jij als vraagsteller naar verwijst zijn zo uitvoerig en ondoorzichtig, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik betreur het dat in die artikelen het kostelijke boekje van Prof. Wisse: “De droefheid naar God”, zo bekritiseerd wordt. Juist daarin wordt op evangelische wijze getekend, waar die droefheid vandaan komt en waar ze toe leidt. Mij heeft het persoonlijk veel onderwijs gegeven.

Nogmaals, als de vraagsteller concreter en niet zoveel in één vraag naar voren brengt, wil ik een poging wagen om te antwoorden. Momenteel denk ik, dat dit meer duisternis oplevert dan Licht. Het is geen onwil, maar hier weet ik in het bestek van deze rubriek geen raad mee.

En de Geref. Gem. heeft als het goed verstaan wordt geen “eigen leer”, maar de leer moet gegrond zijn op Gods Woord en de belijdenisgeschriften.

Wat ik in de aangegeven website tegenkom bracht mij bij de laatste bladzijde van de Schrift: Openbaring 22:18 en 19: niet afdoen en niet toedoen aan de woorden dezes boeks. Dat geldt niet alleen de Geref. Gemeenten, maar allen die zich gereformeerd noemen, maar toch een eigen uitleg geven aan het Woord.

Beste vraagsteller, wellicht ben je teleurgesteld, maar het is mijns inziens niet vruchtbaar om een eindeloze discussie aan te gaan, terwijl je mij al tientallen pagina’s aanreikt, waar eigenlijk jouw vragen beantwoord worden, al dan niet met instemming. Wellicht kun je nog duidelijker aangeven, wat nu je probleem is, dan is er misschien sprake van een evenwicht antwoord.

Blijft staan: waaruit kent gij uw ellende? Uit de Wet Gods. Maar ook: 1 Petrus 4 : 17: “Want het is de tijd, dat het oordeel begint van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen die het Evangelie Gods ongehoorzaam zijn?” Ten slotte Hebr. 10: 29 : “…die het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en de Geest der genade smaadheid heeft aangedaan.”

Met een hartelijk groet, van iemand, die bij het lezen en overdenken van deze vraag en antwoord moest denken aan de titel van een brochure: “Het is ingewikkeld geworden.” Maar die ook tot de conclusie gekomen is: wij hebben het ingewikkeld gemaakt en maken het nog steeds ingewikkelder. Gods Woord is eenvoudig en helder, wij kunnen Het alleen maar verduisteren. Wat is nodig het licht van de Heilige Geest en het onderwijs van Hem, Die gezegd heeft: Ik ben het Licht der wereld, wie Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar het Licht des levens hebben.

B. S. van Groningen

4 reacties
bakvis
@ vraagsteller; een aanrader is het boek 'afwachten of verwachten' van K.v/d Zwaag.
Wij hebben in het verleden met dezelfde vragen getobt en veel heldere antwoorden uit dit boek kunnen halen. het is prijzig en een dikke 'pil' maar je kan gemakkelijk op thema's zoeken. Van harte aanbevolen!!
Alphonsus
Jezus dankt Zijn vader dat Hij het evangelie voor wijzen en verstandigen (van deze wereld) verborgen heeft gehouden maar dat het aan kinderkens geopenbaard is.

Het evangelie moet wel eenvoudig zijn wil het in principe begrepen kunnen worden voor alle op deze wereld ronddolende zielen. De komst van de Heiland naar deze wereld was ook een voorbeeld van eenvoud. In een stal en begrepen door de herders.
De Farizeeën, de wetgeleerden van die tijd, maakte het vrijwel onmogelijk door allerlei aanvullende voorwaarden en regels te stellen, om zich aan de wet te houden. Zij maakten het zwaar.
Daar waar in alle eenvoud en toewijding van het hart het evangelie met blijdschap ontvangen wordt, daar zullen wij zijn om samen met hen de vreugdevolle werking van de
Heilige Geest te ervaren. Uit geloof te leven en in dankbaarheid onze wandel op deze aarde te volbrengen.
Race406
@vraagsteller: Ik heb eens op die site gekeken, en de eigenaar van die site heeft op een ander forum veel deelgenomen aan discussies. Het is een "einzelganger", die heel stellig zijn eigen mening poneert, en naar het schijnt niet openstaat voor andere meningen.....
JJM
Vragensteller:
Ik weet niet in hoeverre je onderlegd bent in de leerstellingen en de dogmatiek, anders is het 'je in laten' met deze sites en het boek 'afwachten of verwachten' zeker een gevaar voor je dat je nergens de waarheid meer denkt te vinden, want daar gaat het je denk ik om: waar is De Waarheid!!?
De meest effectieve en voor e zelf nuttige manier is om goed te onderzoeken waar jou kerkverband voor staat. Lees allereerst de Bijbel met het boek: 'verbond prediking en Geestelijk leven' van drs Grandia e.v.
Dit is de basis van de GerGem.

Ik heb het stuk ook doorgenomen wat op de site van DJ Kleen staat waar jij de link van had geplaatst. Éen punt van de twee kan ik al bestrijden, dat 2e punt over dat er geen toeleidende weg zou zijn.(blz 26) Lees n.a.v. van dit de geschriften van Ds. C. Harinck maar eens.

Let er vooral op dat dingen soms misschien iets anders gezegd worden in de GerGem maar wel gézegd worden! De toeleidende weg is bijvoorbeeld altijd een hekel punt, maar waar draait het ten diepste om he?
Suc6 met je onderzoeken! Zouden meer mensen moeten doen! Zodat met pal kan staan voor het Woord tegenover anders denkenden.

JJM