Openbare doucheruimtes

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Is het op grond van de Bijbel geoorloofd om te douchen in openbare doucheruimtes? Dus daar waar je met zeven of acht mensen tegelijk staat te douchen (naakt natuurlijk). Of moet je dan letten op Gods Woord dat zegt dat de kleding gegeven is om de schande te bedekken en dat je elkaar niet je schande zal openbaren? Ook al zijn het dan mensen van hetzelfde geslacht, je gaat dan misschien wel tegen de Bijbel in. Kunt u hier een antwoord op geven?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik je vraag eens rustig tot me door laat dringen, blijkt het allemaal nog niet zo eenvoudig te zijn. Laat ik een paar gedachten opschrijven, waarvan ik hoop dat het voor jou ´handvaten´ kunnen zijn om verder te komen in je eigen besluit om wel of niet deel te nemen aan ´gezamenlijke douchepartijen´. Ik neem overigens aan dat het gaat om de situatie dat je na een wedstrijd of training gezamenlijk douchet, of iets als een gezamenlijke badgelegenheid voor kamerwonenden, o.i.d.

Schaamte is een cultureel verschijnsel. In de tijd van het Nieuwe Testament, in de Griekse cultuur, bestond nauwelijks schaamte. Ons woord Gymnastiek komt van het Griekse woord gumnos, wat ´naakt´ betekent. Men sportte naakt. Denk maar aan oud aardewerk uit Griekenland waar naakte atleten opstonden. Gezamenlijk toiletteren was normaal onder de oude Grieken (en Romeinen). Iets wat lang heeft voortbestaan in de Europese cultuur. Ons schaamtebegrip en schaamtegevoel is een voortvloeisel uit het Victoriaanse tijdperk. Naaktheid is schaamte en schande. Nu is onze cultuur van de afgelopen veertig jaar sterk gericht op het doorbreken van dat schaamtebegrip: de seksuele revolutie heeft dat opengebroken, zodat in korte tijd schaamte en naaktheid sterk aan verandering onderhevig zijn geraakt. Zeker ook in sportsituaties, of andere openbare gelegenheid om te wassen, geldt dat het gezamenlijk naakt zijn ´moet kunnen´. Je bent een uitzondering als je daar niet aan meedoet.

Bijbels gezien liggen de zaken niet zo eenvoudig. Zeker is het terecht wat je aanhaalt, dat de kleding is gegeven om de schaamte te bedekken (genesis 3). Dat moet onze leidraad zijn. Maken we een sprong naar het Nieuwe Testament, dan lezen we dat bijvoorbeeld Petrus naakt was bij het uitoefenen van zijn vak. Waarbij we opmerken dat hij waarschijnlijk slechts zijn ´onderbroek´ droeg, een kleine doek die als onderbroek gedragen werd. Maar, wat ik zelf van belang vind is het volgende. Paulus en Petrus schrijven op meerdere plaatsen tégen de tendensen van de Griekse Cultuur om schaamte weg te werken. Zij schrijven op meerdere plaatsen tégen de wereldse cultuur, waarin schaamte en schande worden uitgebannen, ten voordele van de losbandigheid (met name ook seksueel). Paulus  met name wijst de christenen in de Griekse situatie op “eerbaarheid en zuiverheid” in hun levenswandel, ook temidden van de heidenen. Ik denk dat alles bij elkaar genomen de Bijbel in grote lijn aangeeft dat we de schaamte voor elkaar moeten bedekken. Maar, de door jou geschetste situatie kan je niet één op één uit de Bijbel halen, hetzij in een verbod, hetzij in een toestaan van het gezamenlijke douchen. Het is geen ´gemengde situatie´. Mocht dat het geval zijn, dan is het antwoord kort en bondig: dat kan niet. Nu ligt het niet zo eenvoudig.

Als je deze culturele en bijbelse gegevens tot je door laat dringen hoop ik dat je wat verder kunt komen om je eigen mening te vormen. Daarbij moet je voor jezelf de volgende vragen eens stellen als het gaat om het ´doucheprobleem´.

a. Hoe kom je daar, gaat het om een sportavond, of een douchegelegenheid voor kamerwonenden - is het goed en nodig dat je daar bent?

b. Is het nodig dat je ´gezamenlijk´ douchet?

c. Hoe voel je jezelf daarbij, met jezelf tussen anderen?

d. Wat zegt de stem van je geweten, als je voor God nadert in het gebed?

e. Wat voor indruk krijg je zelf tussen andere naakte mensen, wat doet dat met je?

Deze dingen formuleer ik, om zo de situatie op je ´af te laten komen´. Want, uiteindelijk zul je zelf een antwoord moeten geven. Tussen de spanningsvelden van gewoonten, verwachtingspatronen, persoonlijke (schaamte) gevoelens, Bijbelse normen, je geweten voor God zal je zelf een eindconclusie moeten trekken.

Ik wil nog één ding opmerken, juist in deze lijdenstijd. Toen Jezus Christus moest lijden, hing Hij naakt aan het kruis (al dan niet met een ´onderdoek’). Het was een schande. Laten we niet te gemakkelijk met de laagdrempeligheid van de wereld meegaan, om naakt onder elkander te zijn.

Vriendelijke groeten,
ds. A. Goedvree, Arnemuiden

Lees meer artikelen over:

naaktsauna