Huwelijkssluiting in bijbel en nu

Redactie Refoweb | 8 reacties | 16-10-2025| 07:59

Vraag

Ik ben opgegroeid in de HHK en groot gebracht met de formulieren. Ik kom uit een grote familie dus ook de trouwformulieren heb ik menigmaal voorbij horen komen. Lang heb ik gedacht dat het huwelijksformulier Gods manier was mensen aan elkaar te verbinden. Niet alleen dat, ik dacht dat het de enige echte manier was. Nu las ik afgelopen week Genesis 24 over de huwelijkssluiting tussen Izak en Rebekka. “En Izak bracht haar in de tent van zijn moeder Sara; en hij nam Rebekka, en zij werd hem ter vrouw, en hij had haar lief. Alzo werd Izak getroost na zijner moeders dood…” Er komt geen formulier aan te pas, geen trouwbijbel, geen dominee, geen priester, enkel het bruidspaar en de HEERE. Nadat zij gemeenschap gehad hebben zijn zij voor de HEERE getrouwd. Ik begrijp dat wij nu in een tijd leven waarin liefde en trouw lijkt te ontbreken, en dat samenwonen soms te vrijblijvend lijkt. Maar ik ben toch wel heel benieuwd wat daar met het oog op deze tekst op tegen kan zijn.

Een jongere.


Antwoord

Het helpt als je ook andere teksten in de Bijbel leest over huwelijkssluitingen, zeker na de wetgeving op de Sinaï. Dan merk je dat er sprake is van een voortgaande ontwikkeling en formalisering van het huwelijk. Zie voor meer uitleg deze artikelen en vragen en antwoorden met de tag 'Samenwonen':

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2625 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
8 reacties
Rembrand
16-10-2025 / 09:16
Als je deze geschiedenis zou vertalen naar een gebeurtenis in onze tijd zouden we zeer geschokt zijn. Een vrouw, misschien nog een meisje wordt, met haar instemming, via een dienaar, gekocht door een rijke man. Wanneer ze elkaar ontmoeten gaat ze met hem mee naar zijn tent waar hij haar neemt. (gemeenschap met haar heeft)
Dat is wel wat anders dan een jarenlange verkering en verloving. ;)
VrouwkeZondernaam
16-10-2025 / 10:01
Eigenlijk denk ik dat je in Gods ogen (al) getrouwd bent wanneer je gemeenschap met elkaar hebt gehad.
Tonny
16-10-2025 / 11:11
In het NT zien we duidelijk huwelijkssluitingen. Jozef en Maria waren in ondertrouw, wat je een verkeringstijd zou kunnen noemen. Maria was al die tijd nog maagd.
Ook het water in wijn veranderen vond plaats op een bruiloft.
Jezus gebruikte de metafoor van bruiloften en bruid/ bruidegom keer op keer opnieuw.
Ik denk dat we zonder een heel specifieke tekst die 'verplicht om officieel te trouwen' wel deze lijn kunnen trekken.
WillemB
16-10-2025 / 12:07
Rembrand, jammer bij alles wat je zegt bij het “schokkende” dat je daarbij juist het belangrijkste vergeet:
Het gebed.
Vind je het niet schokkend dat juist het gebed in onze tegenwoordige tijd zo gemist wordt?
We nemen verkering, maken onze keuzes enz.
En… oja, er moet ook nog kerkelijk een zegen worden gevraagd over onze toekomst…
hans0166
16-10-2025 / 12:22
@ Tonny
er is in de hele bijbel geen enkele juridische structuur zoals wij het huwelijk sluiten of zien.
Ook de verkeringstijd/ondertrouw van Maria en Jozef is niets meer dan een familiale aangelegenheid, maar ingevuld met begrijpelijke termen door de vertalers.
De overheid en religieuze voorgangers waren niet betrokken bij relaties, maar het waren afspraken binnen familieverband.
Een grond voor de huwelijken met contractuele overeenkomsten is redelijk modern.
Tonny
16-10-2025 / 14:41
Hans0166, natuurlijk was het toen totaal anders dan nu, waar wij meer 'staat' hebben, hadden zij meer symbolieken.
Maar huwelijken waren niet 'alleen maar' een familie-feestje.
Wat wij vertalen met ondertrouw (bij Maria) staat in het grieks mnesteuo. Dat was eigenlijk al bindend. Daarom zei Jozef ook dat hij Maria 'stilletjes wilde verlaten' toen hij merkte dat ze zwanger was, Matt 1:19. In de joodse context betekende dit een scheidbrief, de bekende 'scheidbrief van Mozes"
Het wettelijke (!) huwelijk moest ook formeel ontbonden worden.
De scheidbrief zou nergens op slaan, als er geen sprake is van een juridische status.
Davinci83
17-10-2025 / 00:08
Volgens mij is Rebecca wel vrijwillig mee gegaan en het is misschien ook begrijpelijker wanneer je beseft dat Eliezeer daarvoor had verteld hoe God haar duidelijk had aangewezen aan hem als de toekomstige vrouw voor Izak.
Jesaja40
23-10-2025 / 14:01
Het verzoek aan Rivka om de echtgenote te worden van een achterneef van haar heeft de volledige instemming van haar familie. Het voorlopige eenzijdige jawoord was dus al gegeven.

Als Rivka van verre een man ziet staan vraagt zij aan Eliëzer wie is die man? Als zij hoort dat die persoon haar bruidegom is doet zij gelijk haar sluier om als teken voor de aansluitende huwelijksverbintenis. Dat is haar zichtbare jawoord. Zij kan door haar sluier heen wel Jitschak zien maar hij kan niet door haar sluier heen kijken.

Woorden worden gewisseld met elkaar die de hele ceremonie vormen. Let vooral op de diepte die daarin zit. Rivka verteld aan Jitschak dat haar vader Bethuel en haar oudste broer Laban met alle overige familieleden haar heeft gezegend met de woorden “dat Rivka mag zijn tot duizenden van tienduizenden”. Dat is de zegen vanuit haar ouderlijk huis: een miljoenenvolk worden. Genesis 24:60

Een ook Jitschak verteld haar waar hij mee bezig was toen zij in beeld kwam. Hij kwam terug van zijn gebed in het open veld bij de put lachai-roi. Rivka begreep direct waar Jitschak het over had en het paste precies bij het gehele plaatje. Zij wist dat die plaats waar hij was geweest de naambetekenis had: put van de Levende die mij ziet. Dat was geen enkel toeval meer maar de leiding van de Eeuwige.

En natuurlijk heeft Jitschak gezegd dat de stoffelijke zegen van zijn vader aan haar ten deel zal vallen de oude tent van zijn moeder Sara.
Jitschak vraag heel eenvoudig: mag ik je begeleiden in je woonvertrek van mijn moeder Sara? (Sara betekent: moeder van vele volkeren)

Wat bijzonder is dat de ontmoeting van Rivka bij een waterput is. Haar grote gastvrijheid en dienstbaarheid toont zij daar. Niet en beker water alle kamelen krijgen te drinken van haar. En een kameel kan heel veel water drinken. Maar ook bij Jitschak zal het zo zijn geweest dat hij zijn waterkruik heeft gevuld uit de put van de Levende die mij ziet.

De bijzondere leiding van de Eeuwige mag gezien worden als een ceremonie van voorbestemming en uitvoering van Zijn heilsplan.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

(...) Moet er dan toch een “goede gestalte” zijn om te kunnen aangaan? Mijn ervaring is dat ik daar vaak juist in een week van voorbereiding tevergeefs naar zoek/verlang. (...)

Aan ds. Simons. N.a.v. uw laatste antwoord (ik ben niet die vraagstelster): wanneer is “aangaan aan het avondmaal niet vruchtbaar?” Moet er dan toch een “goede gestalte” zijn om te kunnen aangaan? Mij...
Geen reacties
15-10-2007

Zonder zondekennis

Ik (meisje,15 jaar) hoor vaak in de kerk dat als je denkt dat je niet bekeerd kunt worden omdat je zonden zo groot zijn, maar moet denken dat voor God geen zonde te groot is. Dat geloof ik wel, maar h...
4 reacties
15-10-2012

Vervolg verbondenleer

Ik heb nog een vraag over het laatste antwoord van ds. Korving over de verbonden. De laatste twee antwoorden zijn me niet helemaal helder: het verschil tussen de raad des Vredes en de uitverkiezing. B...
Geen reacties
15-10-2010
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag