De bijbel over seks voor het huwelijk

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Seks voor het huwelijk... Veel  mensen hoor je zeggen dat het niet mag. Maar ik heb nog nooit duidelijk kunnen lezen dat het verboden is. Is het niet gewoon een eigen keuze die je zelf en verantwoord moet maken? In Genesis 24 vers 62-67 staat dat Isaäk Rebekka ontmoette. Diezelfde avond nam Isaäk Rebekka mee naar zijn tent en God zag hen als man en vrouw.

Zelf heb ik ook seks met mijn vriend. Ik hou heel veel van hem en hij van mij. En we hebben plannen om over een paar jaar te gaan trouwen. Ik wil me tegenover God niet schuldig voelen dat ik seks heb met mijn vriend. Ziet God ons nu als man en vrouw? Dat vind ik best een mooie gedachte als dat zo is.

Met mijn ouders kan ik er niet over praten, want zij vinden dat je het moet bewaren binnen het huwelijk. En dat vind ik heel jammer, want als het wel een eigen keuze is die je zelf moet maken, zouden mijn ouders me daarin respecteren?

Mijn vriend heeft al belijdenis gedaan. Hij heeft "ja" tegen God gezegd. En dat heeft hij al gezegd voor hij het publiekelijk (belijdenisdienst) nog eens zou zeggen. Hij heeft ook allang "ja" tegen mij gezegd, alleen zijn we nog niet getrouwd. Of anders gezegd: we hebben het nog niet publiekelijk tegen elkaar gezegd.

Antwoord

Je wilt je tegenover God niet schuldig voelen dat je seks hebt gehad met je vriend. Maar dan moet je wel heel zeker weten dat het goed is wat je gedaan hebt. Je meent dat je de Bijbel aan je kant hebt. Je noemt de geschiedenis van Izak en Rebekka. Alleen staat het er niet zoals jij dat beschrijft. Er staat dat Izak, Rebekka in de tent van zijn moeder bracht. Zijn moeder was zo'n drie jaar geleden overleden. Dus, die tent stond leeg. Daar kon Rebekka dan goed verblijven. Izak bracht Rebekka dus niet in zijn eigen tent.

En vervolgens staat er: en hij nam Rebekka en zij werd hem ter vrouw. Dat is dan zogezegd de volgende daad. En zoals dat de gewoonte was in die tijd, zal er een feest gegeven zijn  (zie Genesis 29:22) vergelijkbaar met onze huwelijkssluiting, zodat iedereen wist dat Izak en Rebekka getrouwd waren.

Als raad zou ik je willen geven. Probeer je geweten niet te sussen op de manier zoals je dat in  je vraag aangeeft. Dat lukt ook niet. Al eerder is op Refoweb naar voren gebracht dat volgens de Bijbel de gemeenschap niet iets is vóór het huwelijk. Het is veel beter om geen gemeenschap meer te hebben. Er tegen strijden geeft meer vrede dan er aan toegeven. Praat er met elkaar over. De verkeringstijd is er juist ook voor om geestelijk naar elkaar toe te groeien.

Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk