(...) Kun je een Christelijke boodschap in een wereldse verpakking vertolken? (....

Ds. H. Polinder / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan Ds Polinder over zijn antwoord. Het betreft hier een vraag over muziek waar drum in zit. U zegt hier: Kun je een Christelijke boodschap in een wereldse verpakking vertolken? Toen vroeg ik mij direct af: kun je dan wel christelijke boodschappen verpakken in wereldse feestdagen, zoals Kerst en Pasen? Dat zijn toch ook wereldse verpakkingen voor christelijke boodschappen?

Antwoord

Je vraag kwam naar aanleiding van mijn opmerking dat je de wereldse verpakking niet kun gebruiken voor de christelijke boodschap. Hoe zit het dan met de feestdagen? Naar mijn gedachten kun je niet zeggen dat hier om wereldse feestdagen gaat. Zeker, het Kerstfeest is ontstaan tegen de achtergrond van heidense praktijken en feesten, maar door deze feestdagen een totaal andere invulling te geven en vooral de christelijke boodschap zowel wat inhoud als vorm betreft door te geven, ligt dat mijns inziens toch op een ander vlak. Het zou anders zijn als we allerlei heidense gebruiken in deze christelijke feesten zouden toepassen. Nu hebben we een christelijk feest zowel wat vorm als inhoud betreft op de tijden waarop anders heidense feesten zouden plaats vinden.

Ds. H. Polinder

Tags in dit artikel:

muziek