Down en trouwen

Ds. A.K. Wallet / 2 reacties

Vraag

Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van Down hebt?

Antwoord

Beste vrager,

Je stelt een tere vraag. Mag iemand met syndroom van Down, bijbels gezien, trouwen? Ik begeef mij niet op het terrein van het juridische, maar dat is de vraag ook niet.

Over het algemeen kunnen we stellen, i.v.m.het huwelijk: is iemand handelingsbekwaam en wilsbekwaam. Er zijn natuurlijk weer graden bij het hebben van het syndroom. De een functioneert beter dan de ander in de omgang met anderen. Maar wat ik er van weet is, dat iemand die het hoogste IQ heeft wat niveau betreft, niet ouder is dan 12 jaar. Ik ga er vanuit dat je een huwelijk bedoelt van twee mensen met een syndroom. Het is moeilijk voor te stellen dat iemand die psychisch gezond is, met een psychisch gehandicapte trouwt.

Er komt nogal wat kijken in een huwelijk. Zeker in onze tijd is dat heel duidelijk. Gezien het grote aantal echtscheidingen zijn heel duidelijke criteria nodig om een huwelijk aan te gaan. De vraag is: zijn er voldoende raakvlakken om samen door het leven te gaan? Kan men elkaar opvangen bij moeilijkheden?

Mensen met een syndroom van Down worden veelal in voor hen speciale tehuizen opgevangen. Zij hebben bescherming nodig en veiligheid. Zij hebben mensen nodig die hen leiden, sturen, corrigeren, enz. We mogen dankbaar zijn dat deze instellingen er zijn. Deze mensen zijn voor God en daarom ook voor ons, ware schepselen van God. Maar dat wil niet zeggen dat we niet met beperkingen hebben te leven en daarmee rekening te houden.

Ik denk niet dat het Gods bedoeling is dat er een trouwdag voor hen is weggelegd. Ik hoor ook wel eens een gehandicapte zeggen: als ik trouw, enz. Ik probeer dan te zeggen: toch niet alle mensen trouwen? Je kent toch wel die en die, die zijn toch ook niet getrouwd, maar wel gelukkig. God heeft wellicht voor jou ook iets anders bedoeld dan trouwen.

Dan is de zaak weer afgerond en hoor ik er niets meer over voor een lange tijd. Ik denk dat deze mensen gelukkiger zijn zonder huwelijk dan met een huwelijk; eenvoudigweg omdat ze het niet aan kunnen. God gaat met ieder Zijn eigen weg. Het is goed om ons door Hem te laten leiden.

Als we het huwelijksformulier lezen met de vragen dan kunnen deze mensen hieraan moeilijk beantwoorden. Als ik Paulus in variatie op het huwelijksthema mag naspreken zou ik zeggen: het is hun goed, indien zij blijven als ik (1 Kor.7:8b).

Hartelijke groeten en Gods zegenend licht in alles toe gebeden,
Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

handicapsyndroomtrouwen
2 reacties
Frisianqueen
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
drj
Een interessant antwoord van dominee Wallet. Een antwoord dat niet alleen mensen met Down zou moeten interesseren. Niet iedereen hoeft te trouwen. Sommige mensen doen er op grond van hun karakter of persoonlijke omstandigheden goed aan het te laten. Hierbij schijnt mij het karakter vaak belangrijker dan de intelligentie...