Panelleden uit GGiN of OGG

Redactie Refoweb | 27 reacties | 04-11-2024| 08:04

Vraag

Allereerst wil ik zeggen dat ik ontzettend blij ben met een site als deze! Maar voor sommige vragen op dit web zou ik best een antwoord willen van een dominee uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland of de Oud Gereformeerde Gemeenten. Wat is de reden dat ik deze dominees nog nooit tegen gekomen ben? Willen ze dit zelf niet of krijgen ze hier de gelegenheid niet voor?

ADVERTORIAL

Geeft u straatarme Egyptische christenen een onvergetelijke Kerst?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een christelijke Egyptische familie te doneren. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u straatarme Egyptische christenen een onvergetelijke Kerst?

Antwoord

Beste vraagsteller. Goede vraag! Dat je de Gereformeerde Gemeenten in Nederland of de Oud Gereformeerde Gemeenten niet (meer) terugvindt bij de panelleden heeft verschillende oorzaken. In de eerste plaats is de spoeling aan predikanten daar erg dun. Er zijn zo weinig dominees in deze kerkverbanden dat ze al hun tijd en aandacht nodig hebben voor het grote aantal gemeenten dat ze moeten bedienen. Dat geldt min of meer ook voor de ambtsdragers. Daarom waren we erg blij met een ouderling die enige tijd panellid bij ons was maar door tijdgebrek moest stoppen.

Daarnaast was (en is) internet lange tijd taboe bij beide kerkgenootschappen, waardoor ze ook om die reden lange tijd niet wilden meewerken aan een online vragenrubriek.

Tot slot gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat we principieel ook grote moeite hebben met de leer van beide kerkverbanden, waarbij de evangeliebediening onder het beslag van de uitverkiezing komt te liggen, Christus als Zaligmaker alleen wordt voorgesteld en slechts onder voorwaarden wordt aangeboden. De Bijbel spreekt klare en ook andere taal als het gaat om het aanbod van genade

Ambtsdragers uit deze kerkverbanden die de Heere Jezus welmenend en onvoorwaardelijk (!) aan al onze bezoekers aanprijzen en aanbieden, met bevel van geloof en bekering, zijn van harte welkom in ons vragenpanel. Want die zijn er ook! 

Redactie Vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

refoweb
Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
2474 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
27 reacties
benefietdiner
04-11-2024 / 10:03
Dankjewel Redactie Vragenrubriek voor dit korte en juiste antwoord.
Dit is ook de rede dat ik, met grote droefheid en veel gesprekken, ben weggegaan bij dit kerkgenootschap.
VrouwkeZondernaam
04-11-2024 / 11:35
Ik vraag me af: zijn zulke gesprekken verplicht?
Ik ben bang dat ze vooral heel zwaar zijn en niet helpen.
Jedidjas
04-11-2024 / 12:42
Ik krijg de indruk soms dat sommige vragenstellers een antwoord willen van een bepaalde ds, maar een erg belangrijke stap hebben overgeslagen om de vraag aan God zelf te stellen.
Prisma23
04-11-2024 / 14:23
Helder antwoord van de redactie.

Wat ik lastig vind is het laatste punt: "dat we principieel ook grote moeite hebben met de leer van beide kerkverbanden, .....".

Hoe wel ik deze uitleg van de redactie deel vraag ik mij toch af of je deze kerkgenootschappen, die onmiskenbaar bij het reformatorische deel van de kerk horen, zo op een afstand moet zetten.
Jos20
04-11-2024 / 14:41
Prisma23. Ik denk dat ze zichzelf op afstand zetten.
En nog veel ernstiger: Ze zetten Christus op afstand en onbereikbaar.
Tonny
04-11-2024 / 15:17
Prisma: ik denk dat het heel bijbels is om op deze punten afstand te nemen. 1 joh 4 is heel duidelijk. Op grond van het 6e vers lijkt afstand nemen mij de enige juiste weg:
1 Johannes 4:6 HSV
[6] Wij zijn uit God. Wie God kent, luistert naar ons; wie niet uit God is, luistert niet naar ons. Hieraan herkennen wij de geest van de waarheid en de geest van de dwaling.

Genoemde kerkverbanden luisteren (jezelf onder het gezag stellen) van ons (de apostelen). Ze brengen niet het evangelie zoals de apostelen het brachten (bekeer u, en geloof het evangelie, en gij zult zalig worden).
CrA
04-11-2024 / 16:34
Grote moeite met de leer in OGGiN? Dan heeft men die ook met de leer in de GG. Beide kerkverbanden hebben namelijk een correspondentieband, wat inhoudt dat ze in leven niet alleen, maar ook in leer overeenstemmen.
davinci
04-11-2024 / 17:14
Tja..van de 'blijde boodschap' blijf niet zoveel meer over als het zo'n heidens karwei blijkt om een kerkganger tot geloof te laten komen. Althans niet voor de 99,999999 procent anderen.
WillemB
04-11-2024 / 18:53
@Cra, ik denk dat je gelijk hebt. Maar binnen de GG zie ik toch een vrij duidelijke scheidslijn, tussen aanbod van genade en voorstelling van genade. Tussen oproep om te geloven, want het is een opdracht en... af te wachten, want het is een gave...

Vraagsteller, ik kan het mishebben, maar volgens mij staat het panellid ds. Heikamp ook heel erg dicht tegen (bijna in) de OGGiN.
reizeger
04-11-2024 / 20:53
Klopt ds. Heikamp springt ertussen uit.
Hij kan zo bij de oud gereformeerden voorgaan.
Ik voel me ook prima thuis bij de oud ger gem.
Groeten van een zwerver..
erishoop
05-11-2024 / 00:23
Refoweb komt er gewoon voor uit dat men liever niet iemand in de groep van vragen beantwoorders heeft uit de genoemde kerkverbanden, dit siert refoweb niet, refoweb had dit niet moeten aangeven het was beter geweest als men aangeeft dat men er niet voor open staat.
De onderbouwing wordt toegelicht met argumenten die deels wel en deels niet kloppen (men vind andere zaken belangrijker en men is niet zo van internet propaganda)
Wat niet klopt is dat men de geloofsvisie van de OGGIN gelijk steld met de leer van de GGIN de geloofsvisie van de OGGIN ( en enkele vrij gemeente's zoals vrije ogg en vrije gg) komt niet overeen met de leer van GGIN, en ik kan het sterker verklaren er is maar1 kerkverband in nederland wat gelijkgesteld kan worden met de leer van de GGIN en dat is de GGIN buiteverband, want de GGIN komt voort uit GG omdat er een leerverschil is (tegenwoordig zijn er al heel wat mensen die stellen dat het een dwaalleerverschil is )
De OGGIN komt niet voort uit de GG maar voor het grootste deel uit o.a. de oude vertrouwde NEDERLANDS HERVORMDE KERK de OGGIN heeft een hele goede correspondentie band met o.a. de GG en de huidige HERSTELD HERVORMDE KERK en diverse vrije gemeente's, en daar zijn zij een voorbeeld mee voor de GGIN daar is dus ook het verschil in terug te vinden.
Waar ook het verschil in te vinden is de structuur bij de GGIN moet alles netjes binnen de eigen getekende lijntjes en volgens velen extra opgestelde wetjes en regeltjes dat is het legaat wat men meegenomen heeft uit de GG daar zijn ook best wat lijntjes, regeltjes en wetjes,
Bij de OGGIN houd men niet zo van al die poespas zij staan daar meer mee in de lijn van de huidige HERSTELD HERVORMDE KERK.
Mensen die antwoorden willen van personen uit de genoemde kerkverbanden kunnen het beter anderom doen niet vragen of refoweb de vraag wil voor leggen bij ds x of ouderling y maar stel zelf de vraag aan de persoon en vraag of de persoon de vraag met het antwoord ook naar refoweb wil sturen zodat het antwoordt ook tot nut kan zijn voor anderen.
ERAn11
09-11-2024 / 06:31
Ik ben het volkomen met verschillenden mensen hier eens dat we dan ook grote moeite hebben met een aantal GG dominees. Zij zullen hier als panellid ook niet te vinden zijn. Mijns inziens is er binnen de GG een verschuiving te zien richting de genoemde kerkverbanden van de vraagsteller. Een zeer zorgelijke verschuiving.
Sam11
15-11-2024 / 11:31
@vrouwkezondernaam, je hebt gelijk. Zulke gesprekken zijn heel zwaar en je komt er niet uit. Alsof je de verbinding niet kunt vinden, hoe je het ook probeert. Je zou er wanhopig van worden! Hoe doe jij dat dan? Blijf je zomaar stil op de achtergrond? Als je weg wilt, zul je toch een verklaring moeten geven ben ik bang. Je gaat toch een gesprek aan om je lidmaatschap op te vragen?
Sam11
15-11-2024 / 11:50
@jedidjas, mee eens! Denk inmiddels ook dat we de oplossing op onze vragen op de verkeerde plaats zoeken.
VrouwkeZondernaam
19-11-2024 / 13:59
@Sam11

Ik hou me niet meer stil op de achtergrond. Men weet wel hoe ik denk. Heb dat wel te kennen gegeven in normale huisbezoeken en in (positieve) mailwisselingen. Maar daar gaat men eigenlijk gewoon niet op in. Ik heb nog nooit officieel bezwaar gemaakt. En ook nog geen lidmaatschap opgevraagd. Ik hoop en bid nog steeds dat de kerken zich reformeren.
karlo
20-11-2024 / 15:25
De redactie zegt moeite te hebben met de leer waar de evangeliebediening onder het beslag van de uitverkiezing komt te liggen. Ik vraag mij af waarom dan ds. Heikamp wel?!
kip
24-11-2024 / 20:39
predik het evangelie aan alle creaturen
en laat de uitverkiezing aan God over
zei mn oude tante zwaantje
VrouwkeZondernaam
25-11-2024 / 10:24
@ kip

Vandaag ben ik het van harte met je eens!

Wat waren de eerste letters van haar achternamen?
Ik vraag me af of ik nu aan dezelfde Zwaanje denk als jij..
NVerdouw
02-12-2024 / 16:57
De GGiN en de OGG ken ik beide (heel) goed. Dat daar de evangeliebediening onder het beslag van de uitverkiezing ligt (zoals in het antwoord staat) heb ik in die tientallen jaren nooit gemerkt. Ik heb altijd grote bewogenheid met het heil van onze ziel ervaren. De eerlijke en evenwichtige prediking van zonde en genade, dood en leven, vloek en zegen, is geheel overeenkomstig Gods heilig Woord en spreekt mij bijzonder aan.
Nemen jullie het mij niet kwalijk dat ik dit schrijf?
WillemB
02-12-2024 / 19:17
@NVerdouw,
Nee, ik neem u niets kwalijk.
Maar, ik heb wel ernstig met u te doen…!
Lees het boek van ds. C. Harinck, “De prediking van het Evangelie”.
Hij waarschuwt ernstig tegen de bedekte Christus in de prediking van GGinN en in delen van de GG.
Ds. Harinck haalt met instemming iemand aan die zegt: Beter géén Evangelie, dan zo’n bedekt Evangelie…!
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Creatie van de aarde

Vandaag zat ik op een verjaardag en hadden we een discussie. De Bijbel begint met de volgende tekst: “In den beginne schiep God den hemel en de aarde. De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was...
Geen reacties
01-11-2019

(...)Werkt de duivel dan ook in bekeerde mensen? (...).

De laatste paar maanden hebben mijn vriend en ik het erg druk met ons nieuwe huis en onze voorbereidingen voor ons huwelijk. Zo druk dat er geen ruimte meer was voor God. 's Avonds gingen we eventjes ...
Geen reacties
01-11-2007

Verwachten en vertrouwen

Ik ben sinds kort verloofd en daar was ik in eerste instantie heel blij en dankbaar voor. Nu nog steeds heel erg, maar het blije gevoel laat me soms in de steek. Nu ben ik van mezelf niet een heel ent...
3 reacties
01-11-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering