Reageerbuisbevruchting

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Hoe moeten wij als christenen staan tegenover reageerbuisbevruchting? Is dit Bijbels of onbijbels? Hoe denken de verschillende kerken hierover?

Antwoord

Beste vriend (in),

Ik kan vanachter mijn computer niet proeven wat er achter je vraag zit. Of het je alleen gaat om een mening te horen of dat je zelf te maken hebt met ongewilde kinderloosheid.  Als dat laatste zo is, hoop ik dat ik je kan helpen. Ik wil daarvoor mijn best doen, maar tegelijkertijd moet ik zeggen dat mijn antwoord theorie is, omdat ik hier niet zelf mee te maken heb. Als ik niet duidelijk ben, mag je dat rustig aangeven.

Ik ga er van uit dat je weet wat IVF is en hoe het werkt. Je vraag tenslotte alleen naar een Bijbelse visie. Als je te maken hebt met ongewilde kinderloosheid besef je aan den lijve dat kinderen een zegen en een gave van God zijn. (Psalm 127). We mogen nooit spreken over kinderen nemen of maken, maar we spreken over kinderen krijgen. Daar zit tegelijkertijd de moeite van sommige christenen met deze techniek. De conceptie (bevruchting, waarvan Psalm 139 beleidt dat dit een werk van God is) wordt zo een beetje gemaakt tot het werk van mensen. Het lijkt toch echt op het maken van kinderen.

Daar heb je het tweede bezwaar tegen deze methode: meestel ontstaan er meerdere kinderen (embryo’s) en wordt een deel van die kinderen geplaatst en de rest ingevroren. De laatste groep bestaat ook uit mensen! Mensen met zielen die geschapen zijn door en voor God. Vaak is het niet duidelijk wat er gebeurt met een groot deel van deze kinderen (die door doktoren vaak vruchtjes worden genoemd). Overigens heb ik ooit gehoord dat je de laatste tijd kan aangeven dat je wil dat er niet meer kindertjes gemaakt worden dan nodig voor de inbreng bij de moeder. Als je daar meer van wil weten, moet je denk ik bij een arts zijn.

Aan de andere kant zijn er ook christenen die (onder voorwaarden) voor IVF zijn. Tenslotte is de techniek ook een gave van God. In dit geval moet ik denken aan 1 Timotheus 4 : 4: want alle schepsel van God is goed en er is niets verwerpelijk dat met dankzegging genomen is. Ook is het zo dat er na de inbreng van de embryo’s bij de moeder nog van alles mis kan gaan en blijf je dus afhankelijk van de zegen van God.

Ik heb gepoogd om beide visies (die overigens niet aan een kerk gebonden zijn) weer te geven. Ik zelf neig naar de eerste, maar nogmaals het gaat mij niet persoonlijk aan. Overigens zijn er tegenwoordig bij ongewilde kinderloosheid meer mogelijkheden en is adoptie ook te overwegen.

Het is het allerbelangrijkst dat je jouw eigen mening vormt vanuit de stille omgang met God. Gods verborgen omgang, vinden zielen waar zijn vrees in woont. En : Hij zal je leren hoe je wandelen moet (psalm 25 berijmd).

Nog een tip: probeer er samen met je man/ vrouw met een ander (bijvoorbeeld een christenarts) over te spreken en er ook voor te bidden.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Ps. Wil je er meer over lezen dan verwijs ik je naar de volgende boeken:  A. B. F.  Hoek-van Kooten, “Man en vrouw in Gods weg” (meer vanuit de visie dat IVF onder voorwaarden geoorloofd is) en R van Kooten, Gij zult niet echtbreken, deel 2 (meer vanuit de afwijzende visie).