Twijfelen aan diagnose autisme

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Iemand die ik heel goed ken heeft de diagnose autisme gekregen. En ik geloof het niet. Deze persoon doet er namelijk al jaren van alles aan om niet te hoeven werken. Heeft ook net lang thuis gezeten en nét voordat de ondersteuning vanuit de overheid eindigt, is zij weer begonnen met werken. In mijn ogen zijn het steeds excuses om niet te werken of al het werk van het opvoeden en verzorgen van kinderen niet te hoeven doen. Ik ken deze persoon vooral als lui...

Als ik nu zeg dat ik deze diagnose niet geloof, ben ik de gebeten hond. Want ja, wie ben ik om tegen een diagnose van een arts in te gaan. Een diagnose kan ik niet geven, maar deze persoon wil altijd alle aandacht, wedijvert constant met je, als er een foto gemaakt wordt ineens actief gaan staan en bijvoorbeeld de pollepel optillen om te laten zien dat je wat doet en na het fotomoment zich weer een avond laten bedienen. Hoe zou ik hier het beste mee om kunnen gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, wat moet ik nu zeggen op de vraag hoe je met “iemand die je heel goed kent” dient om te gaan. Waarschijnlijk is er een soort van relatie met degene over wie je schrijft, maar ik ga geen raadseltjes oplossen. Dus: om wie het gaat -en wat de verhouding tussen jullie ook is- je hebt zèlf een probleem, want voor jóú is de diagnose autisme niet acceptabel. Natuurlijk kan een dokter zich vergissen, maar dat betekent nog niet dat jij zo hard mag oordelen over ‘haar’. Vraag jezelf dus af wáárom het voor jou zo’n last is.

Weet je, je kunt een ander niet veranderen. Wat je wèl kunt veranderen is je eigen houding en daar zou ik maar hard aan gaan werken. Probeer positieve kanten te zien en benoem die! Ieder mens heeft talenten, ga dáár naar op zoek. En als iemand op zoek is naar ‘alleen maar aandacht’? Geef die aandacht. Niet door alles te dóén, maar door er voor haar te zíjn. Gedrag heeft altijd een ‘achtergrond’, komt altijd ergens vandaan. Om te ontdekken wáár vandaan heb je liefdevolle ogen en goede oren nodig! Die wens ik je dan ook toe.

Marijke Rots