Foodtruck festival

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin gaat naar een foodtruck festival. Ik weet eigenlijk niet goed wat dat inhoudt, maar is het goed om als christen daar heen te gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Deze site beschrijft het als volgt: "Een foodtruck festival kan het best omschreven worden als een openlucht evenement waarbij meerdere mobiele keukens samenkomen om een verscheidenheid aan culinaire gerechten aan te bieden. Deze mobiele restaurants, variërend van omgebouwde vintage caravans tot state-of-the-art keukentrucks, bieden alles van gastronomische burgers en veganistische delicatessen tot exotische internationale gerechten en zoete traktaties."

Daaromheen zijn er dan allerlei andere activiteiten: live muziek van allerlei aard, verschillende soorten entertainment, iets voor de kinderen waarschijnlijk, misschien een markt met kraampjes en van alles en nog wat. Ik verwacht dat het van plaats tot plaats zal verschillen hoe dit alles precies wordt ingevuld. Ik denk dat je kan zien als een evenement zoals er zovele zijn, waar het in dit geval om mobiele keukens met culinaire gerechten heen is gebouwd.

Is het goed om als christen daar heen te gaan? Hangt ervan af om welke reden en met welke intenties. Ik ben er zelf nooit geweest. Het zou kunnen zijn dat er in sommige gevallen uitwassen voorkomen of dat er dingen gebeuren die ronduit spotten met God. Dan zou ik daar weggaan. Maar zoals ik het nu inschat hoeft dat niet perse zo te zijn.

Als christen hebben we onze schat niet in deze wereld. Jezus zegt in Mattheüs 6:19-21: "Waar uw schat is daar zal ook uw hart zijn". We moeten elke dag weer opnieuw bewuste keuzes maken waar we onze schat zoeken. Ons hart zal daar dan in volgen. Want Jezus zegt:  "Heb uw schat in de hemel, want als uw schat daar is, dan zal ook uw hart daar zijn." Maar als we voor onszelf schatten verzamelen op aarde dan zal ook ons hart daar zijn. Daarom zou zo’n festival slechts beperkte waarde voor een christen moeten hebben. Maar dat wil niet zeggen dat we festivals als deze angstvallig moeten mijden. Dat is niet wat de Bijbel zegt. De Bijbel heeft het over de wereld niet lief te hebben en de wereld niet gelijkvormig te worden (Romeinen 12:2), dat betekent: er niet gelijkgezind mee te zijn en er volop in mee te doen. Oftewel: niet al deze dingen voor belangrijk te houden zoals de wereld dat doet. Dat is het punt: waar zoek je schat, je geluk, je betekenis.

De wereld is vol ijdelheid. Er is geen plaats waar we dat kunnen ontlopen, ook niet in ons eigen veilige kringetje. Er schuilt een gevaar in bepaalde dingen er uit te lichten gebaseerd op uiterlijkheden. Het gevaar is dat je dan de mug uitzift maar de kameel doorslikt, met meer aandacht voor de buitenkant dan de binnenkant (Mattheüs 23: 24-26). Met het gevaar dat we, terwijl we bepaalde dingen afwijzen, we ondertussen nog steeds ons hart verpand hebben aan andere dingen van deze wereld. En daarmee nog steeds de wereld gelijkgezind zijn op onze eigen manier.

Maar als je hart niet in al deze dingen is, dan kun je ergens makkelijker heengaan, als buitenstaander die gepaste afstand houdt, met name met het hart. Dan kun je dankbaar genieten van een hapje en een drankje en van een kunstenaar die zijn kunsten toont en ook God daarvoor danken en loven, aangenomen dat dat van toepassing zijn kan. Het is niet zo dat we de wereld moeten ontwijken, maar eerder zoals Paulus zegt in 1 Korinthe 7:31: laten wij die van de wereld gebruik maken, deze gebruiken zonder deze te misbruiken (kan ook vertaald worden met: overmatig te gebruiken, in essentie: er proberen meer uit te halen dan het bieden kan, ook aan waarde). Deze wereld is maar tijdelijk en alles zal vergaan. Laten we er niet meer waarde geven dan het heeft en tegelijkertijd ook niet minder.

Waar we alert voor moeten zijn, en dat geldt bij heel veel dingen in de wereld, is dat we beetje bij beetje de schijnwaarden er van gaan overnemen. Verontreiniging komt niet door ergens mee in aanraking te komen, maar door je waardeoordelen er door te laten beïnvloeden. En als je zo, misschien beetje bij beetje, je schat gaat zoeken in dingen van deze wereld, en dat kunnen materiële en immateriële dingen van allerlei aard zijn, dan zal ook je hart daarin meegaan en afdwalen. Denk hierbij aan Demas (2 Timotheüs 4:10). Daarvoor moeten we waken want dat ligt altijd weer op de loer. Ik besef terwijl ik dit schrijf dat dit ook voor mij nog steeds een gevaar is op sommige gebieden. Het tegengestelde is dat we steeds weer verkiezen onze schat bij Jezus te hebben. Dan zal ons hart juist daar in meegaan. Dat is de goede strijd (1 Timotheüs 6: 7-12).  En dan hebben de dingen van de wereld maar beperkte waarde voor ons, die we in dankzegging mogen aannemen als dat van toepassing zijn kan, zonder ons hart er op te zetten.

Ik hoop dat dit antwoord helpt.
Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

vrijetijdsbesteding