Kortingscode van ander gebruiken

G.J. Jansen / 9 reacties

Vraag

Ik, jongeman van 31, maak graag foto's en vind het leuk regelmatig een persoonlijk fotoboek samen te stellen. Ik kreeg onlangs weer eens een code toegestuurd voor korting op een door mij te maken fotoalbum. Deze keer voor 30 procent. Het is ook wel eens 25 of 40 procent en in het verleden ook zelfs wel 50 procent. Een neef kreeg nu ook weer een code, maar hem werd 50 procent korting aangeboden. Kennelijk heeft hij de laatste tijd meer besteed bij deze digitale fotowinkel. Het is een koud kunstje zijn code te gebruiken. Zou dat in feite een vorm van misbruik zijn, of diefstal t.o.v. de digitale fotozaak?

Antwoord

Beste vragenstel(st)er,

Dank voor je eerlijke vraag waaruit blijkt dat je geweten goed ontwikkeld is. Naar mijn beste weten worden kortingscodes automatisch verstuurd en zijn deze niet strikt persoonlijk, al ontvang je ze wel op een eigen mailadres. Een bedrijf stuurt deze kortingscodes in de hoop dat een oude klant opnieuw een order plaatst. Het feit dat ze korting geven, maakt al duidelijk dat er flink wat marge zit op het geleverde product.

Geen enkel bedrijf zal een actie organiseren die hen serieus geld kost. Daarom zou ik er geen enkele moeite mee hebben om gebruik te maken van de kortingscodes die aan anderen zijn gestuurd. Welke code je ook gebruikt, het bedrijf zal altijd winst maken op het geleverde product; met kortingscode alleen wat minder winst dan gewoonlijk.

Met hartelijke groet,
Gertjan Jansen

9 reacties
Tonny
Hoewel ik het in feite eens ben met het antwoord (kortingcodes zijn algemeen en kun je zodoende uitwisselen met elkaar) vind ik het uitgangspunt (ze maken er alsnog winst op) niet kloppend. Diefstal is niet afhankelijk van de winst die overblijft.
Zv70
Besef dat deze vraag niet 'zomaar' in je opkomt: je geweten spreekt! Je kunt het natuurlijk ook gewoon navragen bij de organisatie die de kortingcode verstrekt heeft, als het het antwoord écht wilt weten...
Samanthi
@Zv70
Ja het beste antwoord, vraag het aan het bedrijf zelf!

En bij twijfel NIET inhalen.
Huisje_op_de_hei
Ik moet denken aan Prediker 7 vers 16: 'Wees niet al te rechtvaardig en acht uzelf niet bovenmate wijs. Waarom zou u uzelf verwoesten?'. (hsv)
Samanthi
@Huisje op de hei, dat is toch tegenover je naaste? De volgende tekst zegt: Prediker 7

17 Wees niet al te goddeloos
en wees niet al te dwaas.
Waarom zou u sterven vóór uw tijd?
Huisje_op_de_hei
@ Samanthi
Het ligt eraan hoe je het interpreteert denk ik. Prediker is een Bijbelboek waarin de wijsheid van alle dingen onderzocht wordt. Ik vind het zo'n soort boek waarin je in kringeltjes rond draait. Niets nieuws onder de zon en alles is maar heel betrekkelijk. Neem nu Prediker 9 vers 9 Geniet van het leven met de vrouw die u liefhebt, al de dagen van uw vluchtige leven die Hij u gegeven heeft onder de zon, al uw vluchtige dagen. Want dit is uw deel in het leven en bij uw zwoegen waarmee u zwoegt onder de zon.
Veel meer zal er niet zijn. Dat is hoe ik prediker zie.
De houding tegenover je naaste is zeker belangrijk (!) maar volgens mij bedoelt Prediker meer het vluchtige en betrekkelijke van het leven.

Als je in je leven alles heel nauwgezet wil doen en alles tot op de bodem rechtvaardig, eerlijk en kloppend wil hebben gaat je dat niet lukken. We zijn allemaal onderdeel van een systeem en kunnen daar tot op zekere hoogte in meegaan. Ik zeg tegen mijzelf in bepaalde situaties: 'Oké hier gaan we niet over muggenziften'.
Samanthi
@Huisje op de hei...
Klopt hoor, maar tegen de vragensteller zou ik zeggen, bij twijfel NIET inhalen.
schoenveter
Ik zoek graag uit waar ik kortingen kan krijgen en soms dus ook codes, en kom daarin verschillende vormen tegen. Mij lijkt het redelijk eenvoudig:

Er zijn kortingscodes waarbij nadrukkelijk staat dat deze (strikt) persoonlijk is, deze zijn vaak ook account gebonden (dus niet overal te gebruiken). Maar er zijn ook 'tijdelijke' codes waarbij zulke aanduidingen niet staan en elders gebruikt kunnen worden.

Zo simpel wil ik het ook zien: Geeft het bedrijf zelf aan dat deze code speciaal voor die klant is bestemd, dan zullen ze er ook voor zorgen dat deze alleen voor dat account bruikbaar is en niet daarbuiten. Zeggen ze dat niet, dan is het ook geen probleem het elders te gebruiken (want voor hun is het ook reclame).

Daarom zou ik het niet bezwaarlijk vinden. Overigens zijn er ook bedrijven die met verlies of kostprijs soms werken om meer klanten aan te trekken (vaak bij grote investeerders). Dat is een investeringsrisico wat ze zelf nemen en wij niet moeten beoordelen gezien wij niet het kostenplaatje erachter kunnen inzien.
Nynke1979
Kortingsacties worden, voorzover mij bekend, niet per definitie uit de winst of reserves van een bedrijf betaald. Het kan namelijk ook een investering zijn - in de hoop dat dat meer klanten of winst gaat opleveren.

Mooi @Samanthi wat je zegt ‘bij twijfel niet inhalen’. En gewoon even checken bij de klantenservice. Ervoor waken om als individu het onderste uit de kan te willen hebben, vind ik zeker passen bij een christelijke levenshouding. Naast gewaad & praat gaat het immers (vooral!) om de eerste, daad!!!