Problemen bij tweede huwelijk (2)

Ds. A. de Lange / 1 reactie

Vraag

Ds. De Lange, allereerst hartelijk bedankt voor het antwoord op mijn vorige vraag. Ik zou nog één keer een beroep op uw tijd willen doen als dat kan, door nog wat dingen helderder te krijgen. Ik kan namelijk niet alles schrijven, dat zou veel en veel te lang worden. Er is zoveel gezegd, zoveel dat ik denk: maar dat zeg je toch niet tegen je (schoon)ouders? Waar is het respect? Nu dat is het juist, dat is ver te zoeken. Als er iets gezegd wordt wat verkeerd is in hun ogen, dan gebruiken ze pap als jojo (zo zie ik het). Mijn man is heel zijn huwelijksleven zo gebruikt door zijn ex-vrouw. Die zei, na vier kinderen gekregen te hebben en meer dan 25 huwelijk: ik weet niet of ik ooit van jou gehouden heb. De kinderen hebben altijd gehoord: ach, laat je vader maar praten... alsof het een kleine, onmondige jongen was. Ik vind dat verschrikkelijk. Dat heb ik gelukkig nooit meegemaakt in mijn eerste huwelijk. Ik had een schat van een man, die wist wel wat hij wilde. Mijn huidige man weet dat ook en spreekt het ook uit tegen mij. Ik luister naar hem en wil hem zo graag helpen in het niet meer zo maar accepteren van het manipuleren van zijn kinderen tegenover hun vader. Maar het lijkt af en toe wel het helpen van de wal in de sloot. Ik houd van mijn man en wil hem gelukkig zien. Hij is het ook met mij en ons eens, zegt hij vaak. Indertijd bij Eleos zeiden ze: niet alleen naar de kinderen gaan, dan gaan man en vrouw niet samen een weg meer en dat is belangrijk. Maar nu krijg ik van u het advies wel alleen laten gaan. Ik wil dat ook, al heeft mijn man er momenteel geen enkele behoefte aan. Ik ben bang, als zijn kinderen straks weer wel contact met hem willen, dat hij niet tegen hen op kan. Misschien wilt en kunt u hier nog op in gaan?

Antwoord

Beste mevrouw,

Er spelen kennelijk zoveel factoren in de verhouding tussen uw man en zijn kinderen en u dat ik me er niet toe in staat voel hier nog wijze adviezen in te geven. De verhouding tussen uw man en zijn kinderen is al niet geweldig en sowieso erg kwetsbaar. Uw inbreng is vanuit uw man gezien gewenst, en vanuit zijn kinderen gezien niet.

Ik zou denken dat het het beste is om niet al te veel te ondernemen. Sta open voor contacten met de kinderen. Ontvang ze hartelijk. En ontvang ze samen, gezien het feit dat uw man aangeeft, dat hij het zo wil. Laten zij hun leven hebben en u en uw man het uwe en probeer ook rustig onder woorden te brengen dat u dat zo wilt. Hopelijk kunnen er toch goede ontmoetingen uit opbloeien.

Wilt u echt meer ondernemen en begeleid worden, dan zou een hernieuwd contact met Eleos niet verkeerd zijn. In ieder geval geldt in de omgang met uw mans kinderen ook beslist dit: “Onze hulp is in de naam des Heeren, die de hemel en de aarde gemaakt heeft” Ps. 124:8.

Ds. A. de Lange,
Dordrecht

Lees meer artikelen over:

relaties
1 reactie
Justinus
De tweede alinea van hetgeen ds de Lange schrijft ondersteun ik volledig. Er is tijd nodig, neem de tijd en wacht af. En als het helemaal niet wil, neem dat weer contact op met Eleos of een andere persoon of instelling die terzake kundig is. Uw predikant c.q. de kerkenraad zal u wellicht adressen kunnen verstrekken!