Verslaving in zondenregister Heilig Avondmaal

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Wat wordt in formulier om het Heilig Avondmaal te houden bedoelt met: "Allen die zich aan verslaving overgeven en van genot hun God maken"?

Antwoord

Deze zin komt uit het hertaalde formulier. Hier volgt een 'zondenregister' met als inleiding:

"Allen, die zich zo van harte voor Gods aangezicht beproeven, worden genodigd tot de tafel des Heren. Zij die daarentegen dit getuigenis in hun hart niet gevoelen, worden gemaand zich van hun zonden te bekeren. Zo niet, dan vermanen wij hen zich van de tafel des Heren te onthouden." Daar wordt als laatste genoemd "allen die zich aan verslaving overgeven en van het genot hun god maken". Het formulier vat deze zonden als volgt samen: "Kortom, allen die zich in woord en wandel als ongelovigen gedragen". Het gaat er daarbij dus om mensen die aan zulke zonden vasthouden en die tegen onze wil in ons overgebleven zijn:

"Zolang zij aan zulke zonden vasthouden, moeten zij zich onthouden van dit brood en deze wijn, die Christus alleen voor Zijn gelovigen bestemd heeft, opdat hun straf en veroordeling niet des te zwaarder worden. Maar dit alles wordt ons, geliefde broeders en zusters, niet voorgehouden om de verslagen harten van de gelovigen te ontmoedigen, alsof niemand tot het Avondmaal des Heeren zou mogen gaan dan wie zonder enige zonde is. Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmee te tonen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij midden in de dood liggen. Wij erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, namelijk dat wij geen volkomen geloof hebben, en ons er niet toe zetten God met zo’n ijver te dienen als wij behoren te doen, maar dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verderfelijke begeerten. Ondanks dit alles, omdat wij door de genade van de Heilige Geest van harte bedroefd zijn over zulke gebreken en wij verlangen tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven, zullen wij er nochtans ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid, die nog tegen onze wil in ons  overgebleven is, ons kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons zo deze hemelse spijs en drank waardig en deelachtig maakt."